NieuwsBlog

After vakantiedip

Je kent ‘m wel: de after-holiday-dip, die vervelende periode vlak na je vakantie waarin je weer in de sleur van alledag vervalt en met weemoed terugkijkt naar je vakantie. Volgens onderzoek heeft 60% van de Nederlanders er last van en is met name terugkeren naar de werkvloer iets dat we het liefst zo lang mogelijk uitstellen. De terugkeer naar je dagelijkse routine zorgt voor psychologische klachten als moeheid, gebrek aan concentratie, weinig eetlust, prikkelbaarheid, angst, droefheid en een ‘het kan me allemaal niks schelen-houding.’ We zijn dus simpelweg niet blij als we weer aan ons dagelijks leven beginnen na onze vakantie. Wat te denken van deze spreuk: “Niemand heeft een vakantie zo hard nodig als diegene die er net een heeft gehad.”

Hersenen uit balans

De reden dat je na je vakantie vaak uitgeput en gedemotiveerd weer aan het werk gaat, komt omdat de geluksstofjes in je hersenen uit balans zijn. Geluksstofjes zoals dopamine, endorfine en serotonine worden aangemaakt door je lichaam en zorgen ervoor dat je je goed voelt. Genotsmiddelen zoals drugs, nicotine, alcohol, maar ook lekker eten stimuleren de aanmaak van deze stofjes. Maar ook gezellig samenzijn met andere mensen, een knuffel van je lief, een massage of een uurtje sporten zorgen ervoor dat je geluksstoffen een boost krijgen. Die boosts zijn op hersenscans terug te zien als kort oplichtende gebieden in je brein. Natuurlijk zijn er ook invloeden die de aanmaak van je geluksstofjes remmen. Daarvan is stress een veel voorkomende.

Tijdens je vakantie geniet je intens en maak je veel van deze geluksstofjes aan: je bent met de mensen die belangrijk voor je zijn, doet je te goed aan heerlijk eten, drinkt een frisse cocktail, beweegt meer dan thuis en je krijgt ook nog eens een broodnodige dosis vitamine D die je humeur opkrikt. Kortom, van vakantie worden je hersenen en je lichaam hartstikke blij. Zeker omdat de stresshormonen die die geluksstofjes afbreken uitblijven. Dat maakt vakanties dan ook zo bijzonder.

Vakanties voor de broodnodige rust

Vakanties zijn er om uit te rusten, en als je ergens op het strand ligt in een warm land (of gewoon in je tentje op de Veluwe), heb je ongetwijfeld ook het idee dat je dat aan het doen bent. Maar zodra je thuis bent, slaat de after-vakantiedip toe. Je leven lijkt ineens eindeloos veel saaier en je wilt het liefst het roer omgooien. Met een beetje pech heb je zelfs zo weinig zin om weer aan het werk of de studie te gaan, dat je het liefst de hele dag in bed wil liggen.

Aan het eind van de zomervakantie, als het werkende of studerende leven weer begint, kan je zomaar last krijgen van een after-vakantiedip. Je hebt deze zomer misschien wel verre uithoeken van de wereld verkend en je ondergedompeld in vreemde culturen, of wellicht heb je genoten van het gemoedelijke leven op de camping. Of misschien ben je thuis gebleven en heb je leuke dingen gedaan in eigen stad/dorp en land. En nu dient het ‘normale’ leven zich weer aan: wekkers, verplichtingen, deadlines en to-do lijstjes. Dat is even slikken. Hoe overleef je die vervelende after-vakantiedip en zorg je dat je je weer happy en in je element voelt?

Neem de rust en tijd om te acclimatiseren (en trek je niets van anderen aan)

En dat je in de tijd dat je op vakantie was helemaal geen vrienden en familie hebt gezien, betekent ook niet dat je ineens elke avond een bijklets-afspraak moet inplannen als je terug bent. Gun jezelf in plaats daarvan de tijd om weer te wennen aan alle dagelijkse klusjes die je bijna was vergeten en om terug te keren in de een maatschappij die druk, druk, druk is en waarin mensen ook nog allerlei oordelen hebben over hoe je je leven zou moeten leiden.

Dat klinkt nogal dramatisch als je niet zo lang weg bent geweest, maar als je écht een goede vakantie hebt gehad, heb je je hopelijk even kunnen distantiëren van je normaal zo hectische leven. En nee, dan is het helemaal niet gek dat je een kleine reversed cultuurshock hebt. Zelfs een hele dag slapen na je vakantie is toegestaan.

Is het tijd voor verandering

Het is allereerst belangrijk om je af te vragen of jouw after-vakantiedip inderdaad echt maar een dip is, of dat er meer aan de hand is. Heb je gewoon geen zin om weer aan het werk te gaan na een fijne zomer of knaagt er stiekem meer? Soms wordt pas duidelijk dat je toe bent aan een verandering als de dagelijkse structuur van je leven een tijdje doorbroken is. Je beseft dan bijvoorbeeld dat je eigenlijk niet lekker op je werk zit, geen uitdaging ervaart, of dat je hart er niet in zit. Dit is niet per se leuk om te voelen maar bied je tegelijkertijd een kans. Dit is dan namelijk hét moment om te onderzoeken waar je qua werk en werkplek echt blij van wordt. Neem geen genoegen met het toeleven naar de volgende vakantie, maar gun jezelf ook buiten die vakanties (dat zijn toch gemiddeld zo’n 47 weken) plezier.

Relativeer en accepteer

Als er bij jou niet meer speelt dan een gewone after-vakantiedip kan enige relativering helpen. Sta jezelf toe om die eerste dagen niet heel vrolijk naar je werk te gaan, wetend dat het ook weer voorbij gaat. Als je je verzet tegen de dip maak je het jezelf alleen maar moeilijker, dus accepteer maar dat dit is wat er nu is. Besef daarbij dat je je over een aantal dagen waarschijnlijk alweer een stuk beter en gemotiveerder voelt. Het is wat het is en het gaat weer voorbij. Relativeer! Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is wel een waarheid als een koe: relativeren helpt. Misschien heb je eerder problemen gehad en kun je bedenken dat je daar ook uit bent gekomen. Wees je er ook van bewust dat er veel andere mensen zijn met problemen en daar weer uitkomen. Hoe dan ook: zoals je je nu voelt, zo blijft het niet. Het wordt beter, heus!

Naast relativeren is accepteren even belangrijk. We willen allemaal graag dat het leven leuk is, het liefst altijd. Maar helaas maakt iedereen ook nare dingen mee. Accepteren waar je nu staat is een eerste stap, het helpt je te helen en weer verder te gaan. Als je de situatie niet accepteert, gaat er veel energie zitten in innerlijke weerstand en misschien ook in klagen en foeteren. Accepteren betekent niet dat je je passief neerlegt bij de situatie. Het betekent ook niet dat je geen verdriet mag voelen. Het betekent dat je zegt: het is vreselijk, maar dit is wat het nu is. Ik moet hiermee omgaan, vanaf dit punt moet ik verder. Steek je energie daarin.

Inzicht in wat mist in je leven thuis

Los van je werk en of je nog op de juiste plek zit, geeft een after-vakantiedip inzicht in waar jij blij van wordt in het leven. Wat mis je het meest nu je weer thuis bent? Wat kan je misschien veranderen in je dagelijkse leven hier thuis? Denk bijvoorbeeld aan elementen als:

Ontspanning – Ontspanning wordt gezien als het tot rust komen van lichaam en geest. Hoe je dat doet, is voor iedereen verschillend. De één vindt het fijn om actief bezig te zijn, bijvoorbeeld door in de tuin te werken of te wandelen in het bos. De ander wordt relaxed door een bad te nemen, aan yoga te doen of te mediteren. Het is gewoon even zoeken naar wat voor jou werkt.

Sporten – Het niet voldoende bewegen, ook wel bewegingsarmoede genoemd kan zelfs leiden tot vroegtijdig overlijden. Daarnaast kan bewegingsarmoede een bijdrage leveren aan tot stand komen van talloze ziektes. Bewegen is dus echt een serieuze zaak! Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat de hersenen gebaat zijn bij regelmatig sporten. Beweging zorgt voor een betere bloedsomloop en daardoor komt er meer zuurstof in de hersenen terecht. Hierdoor kunnen de hersenen optimaler werken. Door beweging komen er allerlei stoffen vrij in ons lichaam zoals endorfine, serotonine en dopamine. De eerste twee stoffen zorgen voor een verlaging van stress en een verbetering van je humeur. Dopamine speelt een belangrijke rol bij denkprocessen en het doelgericht handelen. Regelmatig bewegen heeft ook een positief effect op mensen die last hebben van angst en depressie. Door dus elke week voldoende te bewegen verbeter je je fysieke en mentale gezondheid enorm. Waar wacht je dus nog op? Je gaat je fitter voelen, je gaat er beter uitzien en je gaat zelfs beter presteren op je werk. Win, win, win als je het mij vraagt!

Quality time met jezelf of je partner – Goed voor jezelf zorgen is een van de belangrijkste voorwaarden voor een vol en gelukkig leven, dat weten de meeste mensen wel. Maar wat houdt dat ‘goed voor jezelf zorgen’ eigenlijk precies in? Voldoende bewegen, natuurlijk. Gezond eten en voldoende water drinken is ook essentieel. En dan is er natuurlijk nog het belang van slaap, ontspanning en een sociaal vangnet. Maar er is meer. Hoe belangrijk sociaal contact met vrienden en familie ook is, het is ook essentieel om tijd voor jezelf te hebben. En dan bedoelen we niet het in je eentje stofzuigen van de woonkamer of alleen achter de laptop mails versturen, maar echt vrij zijn. Tijd waarin je niet anders hoeft dan ontspannen, opladen en resetten.

Oerbehoefte

Die ‘quality-time’ is vaak een van de allereerste dingen die erbij inschieten als we het druk hebben. Vaak zetten we onze eigen behoeftes aan de kant voor anderen, of dat nu onze partners, kinderen, vrienden of familie zijn. Dat is natuurlijk heel nobel. Maar we vergeten vaak dat die vrije tijd geen overbodige luxe is, maar een essentieel onderdeel van een gelukkig leven. In de vakantie is dat vaak geen punt, alleen hoe snel schieten we weer in de modus van de dagelijkse ratrace? Dat is het gevoel van de after dip van de vakantie. Blijf tijd steken in vrije tijd, hou vast aan qualitytime!

Avontuur – Een grote behoefte aan individualisme, gecombineerd met de zoektocht naar bedoeling en betekenis. Dat kenmerkt de ontdekkingsreiziger. Hij zoekt het antwoord op vragen als “waartoe ben ik hier op aard?” door te reizen, te ontdekken en te leren van de wat hij in de wereld tegenkomt. Avontuur is een middel, het doel is verlichting en zelfontplooiing. De ontdekkingsreiziger wil vrij van beperkingen zijn, en is dan ook kritisch op de gevestigde orde. Maar in plaats van aan de poten te zagen van wat er al is, kiest hij ervoor gewoon de andere kant op te gaan. Een nieuw pad vinden. Hij wil in the end gewoon de vrijheid en het plezier van het ontdekken.

Iets nieuws leren of ontdekken, zoals een nieuwe taal of cultuur – Nieuwe dingen leren, je ontwikkelt er je hersenen mee. We krijgen tegenwoordig zo veel prikkels. Denk maar aan de piepjes op je telefoon en alle mails die binnenstromen. De prefrontale hersenschors reguleert je emoties, je denken en je doen. En dat is belangrijker dan ooit, want anders zou je lukraak op alle prikkels reageren. Door te slapen en te bewegen maak je die prefrontale hersenschors sterker. Iets nieuws leren heeft hetzelfde effect. Er komen dan cellen bij en de verbinding tussen de cellen verbetert. Hierdoor kun je zelf beter bepalen waar je aandacht aan wilt geven. Wel is het vervolgens belangrijk dat je écht iets nieuws doet, en niet meer van hetzelfde of een variatie daarop. Blijf eindeloos vragen stellen. Neem de houding aan van een onderzoeksjournalist, en stel de basisvragen bij alles wat je fascineert: wie, wat, waar, wanneer, hoe en waarom. Zie leren als iets leuks. Geniet van de stappen die je maakt tijdens het leerproces: beschouw dat leerproces zelf als doel.

Meer buiten zijn – Wellicht de belangrijkste reden om naar buiten te gaan en te bewegen is omdat het gewoon leuk is. Niet is mooier dan ’s ochtends extra vroeg je voordeur achter je dicht te trekken, een wandeling te maken en de frisse ochtendlucht te proeven. Of op je mountainbike te stappen en de adrenaline door je lijf te voelen stromen als je door de bossen crost.  Door naar buiten te gaan, kom je in beweging. En dat bewegen goed is voor het lichaam weten we allemaal. Daarnaast maak je meer vitamine D aan in de buitenlucht. Dit is een essentiële vitamine voor een goede werking van het lichaam. Zo zorgt het voor sterke botten en versterkt het jouw immuunsysteem, waardoor je minder vatbaar bent voor ziektes.

Psychisch buiten zijn – Met meer naar buiten bedoel ik ook letterlijk en figuurlijk (meer) naar buiten gaan. Met meer vaardigheden (zoals grenzen stellen, voelen, contact maken, etc.), meer zelfvertrouwen, meer ruimte voor emoties, meer verbinding, jezelf laten zien/horen, er durven zijn, naar buiten kunnen treden.

Deze lijst bevat elementen die de after-vakantiedip makkelijker maken. Blijf open staan in de vrijheidsmodus. Geniet elke dag al was het een vakantiedag. Blijf de dingen met een korrel zout nemen. Leef meer vanuit de vakantiemodus, meer relaxed, ontstresst en neem de tijd ….

De after-vakantiedip biedt kansen

Hoe vervelend de after-vakantiedip ook kan voelen, het bied je eigenlijk vooral kansen. De kans om te ontdekken wat voor jou echt belangrijk is, wat je vreugde geeft én de mogelijkheid om wat te doen met deze inzichten. Zou het niet heerlijk zijn om te genieten van mooie vakanties en je ook happy te voelen als thuis bent?

AANVRAAG KENNISMAKINGSGESPREK LEVENSCOACHING

Graag alle gevraagde velden invullen.

Na het invullen van het formulier ontvang je een uitnodiging voor het kennismakingsgesprek met indien mogelijk de voorgestelde datum. Mocht deze niet passend zijn bied ik je een alternatief aan met een nieuwe datum en tijdsvoorstel. Nadat je akkoord hebt gegeven ontvang je een afspraakbevestiging.