NieuwsBlog

Breinmist

Watten in het hoofd, een dof gevoel of mist in het hoofd. Het zorgt ervoor dat je niet helder meer kunt nadenken. Dat het moeite kost om je te concentreren. Het is bovendien iets wat je meegemaakt moet hebben wil je het als zodanig herkennen. Ikzelf heb dit meegemaakt in 2019 toen ik een burn-out had. Iedereen met een burn-out of die ertegenaan zit herkent het wel, die nevel in je hoofd alsof het volgestopt zit met watten en niet meer helder kunt nadenken. In ieder geval was het mijn grootste frustratie! Burn-out of breinmist kun je samenvatten als dat je hoofd voelt als een bak met watten. Breinmist! Je concentratie is gedaald tot een nulpunt, een gesprek volgen is een hele opgave, je bent tot weinig in staat. Veel mensen vinden dit een van de pittigste burn-out klachten. Zelf vergeleek ik de breinmist in mijn burn-out periode als het proberen te strikken van veters met bevroren vingers. Je doet enorm je best, maar het lúkt gewoon niet en hoe harder je probeert, hoe onmogelijker het wordt. Het lijkt alsof je plotseling oud bent geworden en niet meer in staat bent simpele dingen te onthouden. Je wilt bijvoorbeeld wat vragen en plotseling weet je niet meer wat je wilde vragen. 

Hoe ik in die tijd burn-out omging met mijn breinmist

Dit is één van de dingen die ik dagelijks deed met mijn verstopte wattenhoofd. Als ik dan weer eens een dof gevoel in mijn hoofd had, breinmist, deed ik het volgende: Ongeacht het weer deed ik één ding steevast en dat was wandelen. Wanneer ik de auto op een leeg parkeerterrein zet word ik al blij: dit stukje natuur is even voor mij alleen! Bij de eerste meters ebt het doffe gevoel in mijn hoofd weg. Al gauw voel ik de guurheid van de wind in mijn gezicht. Wanneer ik een aantal keren diep inadem voel ik hoe de koude lucht snijdend via mijn neus binnenkomt deze een paar graden warmer weer verlaat. Het graslandschap klinkt zompig, zakt hier en daar wat in en het loopt zwaar. Na een stap vlak naast een beste molshoop lijkt er een luchtbel uit de aarde te ontsnappen, zo klinkt het en ik moet lachen.

Op steenworp afstand schiet verschrikt een reetje de bosjes uit. Wat een mooi tafereeltje. Vogels kwetteren en de wind waait stevig. Zo al lopend, luisterend naar de geluiden van de natuur, merk ik dat mijn energie toeneemt, de activiteit in mijn hoofd weg is en mijn lijf ook weer in charge. Ik sluit mijn ogen en het lijkt net of ik aan zee sta, het klinkt alsof ik golven hoor maar het is het ruisen van de bomen. De wind giert door de bomen en ik voel hoe het leven door mij heen stroomt. Kou en een stevige wind langs je huid en gezicht maken dat je je levend voelt. Héérlijk wast voor mij.

Nu anno 2021 heb ik weer de regie weer overgenomen van mijn wattenhoofd en kreukellijf. Ik sta bewust in het nú en voel meer levend dan ooit. Natuurlijk zal ik gezond moet omgaan met mijn energie, maar ik ben er weer! Ik voel me weer gelukkig en ontspannen! Ervaar jij veel watten in je hoofd door een burn-out? Blijf er niet meer rondlopen! Richt je dan vooral op de oplossing! Gelukkig ben ik inmiddels weer goed hersteld en ben ik volop aan de bak. Ik werk nu al meer dan 35 jaar als psycholoog en coach in Drachten. Dit jaar word ik 65 en de komende twintig jaar stop ik niet!

Hoe ga je om met watten in je hoofd bij burn-out?

Het is belangrijk om meer uit je hoofd te komen en in je lijf te zakken om minder last te ervaren van watten in je hoofd bij burn-out. Onderstaande tips kunnen je helpen om minder last te ervaren van hersenmist en stress. Want om uit de breinmist te komen zijn actie en structuur de gouden sleutels.

Waarom naar buiten gaan bij burn-out

Iedereen met burn-out herkent het gevoel van stofwatten in je hoofd te hebben. Afgestompt, overvol hoofd en stoppen met denken lukt echt niet. Je leest dan overal dat je ‘uit je hoofd moet komen’. Maar ja als je daaraan denkt… (daar ga je al, denken, het moet juist rustig in je hoofd worden). Niet denken aan denken levert juist extra denken op! Lekker gaan wandelen in de natuur, met eventueel je camera mee, kan helpend zijn om uit je hoofd en in je lijf te komen en te leven in het hier-en-nu. Kies voor sporten waarbij je hartslag flink verhoogt, zoals fietsen, hardlopen, cardiotraining of spinning. Let er hierbij op dat je wel voldoende water drinkt omdat een vochttekort je dufheid eerder versterkt!

Drink voldoende

Voldoende water drinken is voor iedereen belangrijk, maar als je (continu) het gevoel hebt alsof je hersenmist hebt mag je zeker 2 liter water per dag drinken. Dit helpt je om je lichaam letterlijk schoon te spoelen. Daarbij is voldoende water van groot belang voor een optimale hersenfunctie. Heb je er moeite mee om genoeg te drinken? Zet dan op verschillende tijden, verspreid over de dag, wat wekkers die je eraan helpen herinneren water te drinken.

Verminder je schermtijd

Als je door oververmoeidheid bijna nergens toe in staat bent kan het prettig zijn om op de bank te liggen en tv te kijken of op je telefoon door social media te scrollen. Echter, is dit niet echt gunstig als je het gevoel van watten in je hoofd wilt verminderen. Het zorgt voor extra prikkels die moeilijk verwerkt kunnen worden en het kan ervoor zorgen dat je nog meer hersenmist ervaart. Ga daarom in plaats daarvan iets ontspannends doen, zoals yoga of mediteren. Dit kan ondersteuning bieden om meer uit je hoofd te komen en in je lijf te zakken. Het helpt je om je hoofd leeg te maken en te ontspannen, en dat is precies wat je nodig hebt.

Mediteer dagelijks

Meditatie is zo belangrijk dat ik wat dieper op in ga. Mediteren bij burn-out kan je helpen om volledig te ontspannen en uit je hoofd te komen. Mindfulness wordt tegenwoordig door veel verzekeringen vergoed. Ook door je 5 minuten in stilte te focussen op je ademhaling kun je ruimte maken in je hoofd. Het is ook een optie om een geleide meditatie aan te zetten en deze te beluisteren. De App van Medation Moments is de beste App hiervoor. Voor slechts € 39,00 per jaar vliegen de breinwatten je hoofd uit. Kijk maar eens op hun website. www.meditationmoments.nl en op https://meditationmoments.nl/wat-kost-het/ – ikzelf werk al jaren met deze prachtige meditaties. Het heeft mij voor een groot gedeelte uit de burn-out gehaald en in broodnodige de rust gebracht.

Mediteren helpt je om meer rust en ruimte in je hoofd te ervaren en helder te kunnen denken. Het zorgt ervoor dat je kunt ontspannen, minder stress ervaart en leeft in het hier-en-nu. Door dit iedere dag toe te passen zul je merken dat je meer rust gaat ervaren – zowel in je lichaam als in je hoofd.

Leg de lat voor jezelf lager

Stofwatten in je hoofd door burn-out kunnen ervoor zorgen dat dingen allemaal wat minder makkelijk gaan – wat best frustrerend kan zijn. Juist daarom is het belangrijk om de lat voor jezelf wat lager te leggen, om te accepteren dat je nu minder kunt dan je eigenlijk zou willen. Of nog beter haal de lat weg!

Stel niet te hoge eisen aan jezelf, maar doe alleen de dingen die binnen jou bereik kunnen liggen; lees bijvoorbeeld iedere dag 2 bladzijden, in plaats van een hoofdstuk. Kies eenvoudige recepten om te maken en verdeel je taken voor het koken over de dag (‘s middags alles klaarzetten en klaarmaken zodat je ‘s avonds alleen nog maar het eten hoeft te bereiden). Spreek af dat als vrienden komen, dat ze maximaal één uur blijven in plaats van de hele middag.

Door zulke maatregelen te nemen, en minder van jezelf te moeten en van jezelf te verwachten zul je ook minder stress en frustratie ervaren. Daarbij zorgt dit ervoor dat je minder overprikkeld raakt en meer rust in je hoofd houdt.

Hoe komt de breinmist in je hoofd bij een burn-out

Wanneer je burn-out raakt, werkt je prefrontale cortex minder. Dit is het hersengedeelte dat ervoor zorgt dat je emoties gereguleerd worden. Niet vreemd dat mensen met burn-out een kort lontje hebben! Een bijkomstigheid zijn de vele prikkels. Prikkels bij een burn-out: Je loopt door een drukke winkelstraat. Je hoeft alleen van A naar B te lopen, maar prikkels die binnenkomen kun je niet meer verwerken. Je merkt dit als zijnde mist in je hoofd, een overvol hoofd bij burn-out, of watten in je hoofd bij burn-out. De klachten als ‘mist in je hoofd’, en ‘watten in je hoofd’ en een overvol hoofd, kennen vaak een soortgelijke klacht: niet kunnen concentreren bij burn-out.

Heb jij stofwatten in je hoofd

Enkele geschikte manieren om die storende en stoffige breinwatten uit je hoofd te krijgen zijn: Ga de natuur in. Voel de wind, de kou, de regen en ruik de boslucht. Luister naar ontspannende muziek. Een kindje dommelt heerlijk in als je een slaapliedje zingt. Tijdens een work-out zet je lekkere muziek op. Bewezen is dat rustige muziek zorgt voor een geschikte hartcoherentie. Hartcoherentie tegen stress: Er zijn natuurlijk veel methoden die je kunnen helpen om beter om te gaan met stress en stressvolle situaties wat bijdraagt aan ontspanning. Ontspanning: wat is daarvoor nodig? Ontspanning en gezond lummelen is een van de meest belangrijke dingen om gezond te blijven. 

Werk met je handen: Door fysiek aan de gang te gaan (binnen je grenzen). Grenzen aangeven betekent dat je durft te zeggen wanneer iemand te veel van je verlangt, dingen vraagt die je niet kunt waarmaken. Denk eens aan het vak meubelmaken: het kan niet snel, je ruikt het hout, de lijm etc. en je voelt het hout door je handen heen. Een zeer zintuigelijk beroep! Lukt het je nog steeds niet om ‘uit je hoofd’ te komen? Nog steeds watten in je hoofd bij burn-out? Vraag een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan. Dat kan al binnen twee weken, zowel overdag als in de avonduren.

Hulp bij stress en een burn-out

Ik krijg vaak de vraag van mensen die mij benaderen voor een coachingstraject: hoe kom ik van die stress af. Wanneer kom ik van die verrekte breinmist af. Ik kan niet leven met al die breinmist in mijn hoofd. Dat snap ik, ik weet uit ervaring wat het is, maar ook hoe te herstellen. Het kan verhelderend zijn om je verhaal met een professional te delen. Daarbij zul je fijne tips en handvatten krijgen om beter met je burn-out en hersenmist om te kunnen gaan. Heb je ondersteuning nodig dan kun je op mijn hulp rekenen. Praktisch, doelmatig en ervaringsgericht. Dus loop jij rond met breinmist maak die afspraak en gun jezelf weer een helder hoofd met voldoende zicht en uitzicht. 


    AANVRAAG KENNISMAKINGSGESPREK LEVENSCOACHING

    Graag alle gevraagde velden invullen.

    Na het invullen van het formulier ontvang je een uitnodiging voor het kennismakingsgesprek met indien mogelijk de voorgestelde datum. Mocht deze niet passend zijn bied ik je een alternatief aan met een nieuwe datum en tijdsvoorstel. Nadat je akkoord hebt gegeven ontvang je een afspraakbevestiging.