Burn-out: de accu is leeg

Burn-out: de accu is leeg

Een burn-out is het eindstadium van een langdurige periode van stress en (over)spanning. Hierdoor krijg je last van zowel lichamelijke als geestelijke uitputting. Je voelt je letterlijk ‘opgebrand’. Een burn-out is dus niet alleen een psychisch probleem, maar ook duidelijk te voelen in je lichaam. Voel jij je burn-out, dan is je energietank leeg en ben je opgebrand om elke vorm van motivatie waar dan ook voor te hebben. Je verkeert in een volledige staat van uitputting. Het vuur is er uit, de veer geknakt, de batterij leeg! Bij een burn-out voel je je moe, doodmoe. En of je nu manager bent in een groot bedrijf, leerkracht, arbeider, schoonmaker of thuis werkt: elke vorm van werk of te hoge leefdruk kan tot een burn-out leiden. Ook als je denkt dat een burn-out jou niet zo snel zal overkomen, is het verstandig je klachten serieus te nemen en actie te ondernemen door een afspraak te maken.

Burn-out herkennen

Bekende burn-out kenmerken zijn vermoeidheid, weinig geduld, geen levenslust en gezondheidsklachten. Zoals een hoge bloeddruk, misselijkheid, hartkloppingen, hoofdpijn en benauwdheid. Heb jij het gevoel dat je een burn-out nadert of heb je een burn-out ervaren? Dan heb je persoonlijke begeleiding nodig om daar weer bovenop te komen. De symptomen van een burn-out zijn voor iedereen anders, maar je verliest vaak even helemaal de controle over je leven. 

In het dagelijks leven krijgen we te maken met veel verplichtingen, problemen en gebeurtenissen. Dit kan veel spanning geven. Deze spanning gaat vaak gepaard met lichamelijke en psychische klachten.  Normaal gesproken is je brein goed in staat om het gespannen gevoel uiteindelijk weer tot rust te brengen. Als de input aan spanning echter maar aanhoudt, is het brein steeds minder goed in staat om de stress af te remmen. Dit maakt ook dat je gevoeliger wordt voor stress. Hierdoor ontstaat een vicieuze cirkel, waarin spanning en stress blijven bestaan en je dit niet goed meer kunt verwerken. Er ontstaan problemen zoals slapeloosheid, concentratieproblemen, duizeligheid, piekeren, niet tegen drukte/herrie kunnen en snel overspoeld raken.  

Hieronder vind je persoonlijk verhaal van Milan en hoe hij zijn burn-out heeft ervaren en zijn herstel.

Oorzaak burn-out

Een burn-out ontstaat heel geleidelijk. Vaak gaan er maanden en soms zelfs jaren stress aan vooraf. In een eerdere fase van overspannenheid raakt je energie op en heb je moeite om alles goed te doen. Ook heb je vaak al last van lichamelijke klachten. Maar je herstelt nog wel iedere keer en door er iets aan te doen, kun je nog een burn-out voorkomen. In feite waarschuwt je lijf je in deze fase al voor een echte burn-out.

Een burn-out wordt vaak beschouwd als een werkgerelateerd probleem, maar dit hoeft niet altijd de oorzaak te zijn. Een burn-out ontstaat als gevolg van langdurige, emotionele overbelasting en stress. Iedereen kan een burn-out krijgen. Mensen met bepaalde karaktereigenschappen lopen wel meer risico, zoals wanneer je perfectionistisch bent en de lat altijd hoog legt. In bepaalde beroepsgroepen komt burn-out relatief vaker voor, zoals in het onderwijs, de zorg en de zakelijke dienstverlening. Er is ook een verband tussen opleiding en werkdruk. Als jij het gevoel hebt dat je leefaccu leeg is, ben jij naar alle waarschijnlijkheid burn-out. Blijf daar vooral niet meer rondlopen, maar zoek hulp, en wel direct!

Burn-out: de accu is leeg

Herstel burn-out

Na een intake en beoordeling van de mate van burn-out, maak ik samen met jou als cliënt en je werkgever een persoonlijk behandelplan en kan de behandeling starten. De grootste stressoren worden bekeken om daar de juiste aandacht aan te besteden. Herstellen gaat in drie stappen: rust nemen en taken afstaan, de oorzaken op een rij zetten en oplossingen bedenken. Interventies omvatten het toepassen van een dag- en slaapstructuur, het ondernemen van ontspannende activiteiten en perspectief bieden. Stressmanagement, leefstijladvies (slaap, voeding en beweging) of assertiviteitstraining helpen bij het verminderen van klachten. Een behandeltraject kan soms lange tijd duren want de klachten kunnen hevig kunnen zijn. Het stresssysteem is vaak zo overbelast geraakt dat het tijd nodig heeft om echt weer tot rust te komen.

Weet één ding: je bent niet de eerste die bij mij komt met burn-outklachten. Al 35 jaar help ik mensen met een burn-out en een lege leefaccu. Ik weet wat jij nodig hebt om uit die eenzame donkere nacht te komen, maar ook weet ik welke stappen wel te zetten en welke niet. Naast mijn coachervaring ben ik zelf burn-out geweest. Met goede hulp heb ik de weg van herstel gevonden. Ik leef nu in een ander dagperspectief en een ontspannen en gelukkige modus. Als je de stap zet naar mij, weet dan dat je te maken hebt met iemand die precies weet waar je doorheen gaat. Voel jij je burn-out en leef je met een lege accu? Wees welkom voor herkenning.

Wat wordt je volgende stap?

Met een écht goeie levenscoach tegenover je, zal je leven nooit meer hetzelfde zijn. Dat moet je maar net willen natuurlijk. Meer vrijheid, meer plezier, meer geluk. Het begint met het elkaar leren kennen. Je kunt me tijdens die kennismaking vragen wat je wilt. Ik trek er graag in elk geval een uur voor uit om zo grondig mogelijk te ontdekken of het voelt als iets wat we vaker willen doen. Dat dat niet altijd gebeurt, vind ik geen probleem. Het is juist fijn om dat te weten vóór we met elkaar aan de slag gaan. No hard feelings! Dat kan face to face, maar ook net zo makkelijk online. Je zit dan niet vast aan reistijden en afstanden.

Burn-out: de accu is leeg

Wees welkom voor een eerste gespreksverkenning. In dit eerste gesprek luister ik naar je hulpvraag, levensdoel of veranderwens. Uiteraard vertel ik over mezelf en hoe ik coach. Na dit gesprek kijken we hoe de samenklik is, of het coachtraject kan beginnen en hoe je burn-out aan te pakken. Mijn coachingswijze is maatwerk en sluit aan bij je coachingsvraag.


Aanvraag verkenningsgesprek 

KENNISMAKINGSGESPREK