Hoe voorkom je een burn-out

Een burn-out voorkomen is écht een stuk wenselijker dan ervan herstellen. Waarom? Omdat herstel maanden kan duren. Een burn-out voorkomen doe je vooral door kleine gewoontes te vormen en aan te passen. Je komt niet in een burn-out door te hard werken. Je komt in een burn-out door hard werken zonder de tijd te nemen om voor rust en ontspanning. Om een burn-out te voorkomen is het belangrijk om in jouw drukke leven je eigen grenzen goed te bewaken. Vraag niet steeds te veel van je zelf, maar bouw rustmomenten in en zorg dat je voldoende beweegt.

Als je eenmaal thuis zit door een burn-out heb je een lange weg te gaan voordat je weer de oude bent. Zonde, want zover hoeft het in principe niet te komen, als je op tijd aan de bel trekt. Helaas is het vaak voor veel mensen pas duidelijk wat er aan de hand is, als het kwaad al is geschied.

Zorg voor gezonde ontspanning

Hoe een burn-out te voorkomen is dat je moment creëert van ontspanning en voldoening, zodat je hersenen kunnen herstellen van druk en inspanning. Dit is overigens altijd prettig, je hoeft niet overspannen te zijn om goed voor jezelf te zorgen toch? Je werk is belangrijk voor je – dat is duidelijk. Als je een burn-out wilt voorkomen is het belangrijk dat je zelfzorg nét zo belangrijk maakt. Al is het maar omdat je lichamelijke, emotionele en mentale gezondheid samen het platform vormen voor het werk dat je verricht. Als jij niet in vorm bent (vermoeid, overwerkt, angstig, paniekerig, etc.) dan kun je veel minder waarde toevoegen in je werk. Goed voor jezelf zorgen is een essentieel onderdeel van werksucces. De balans bewaren voorkomt een burn-out en zorgt ervoor dat je rustig door kunt werken. Dag in dag uit. Met plezier, voldoening en hoge effectiviteit.

Burn-out beroepsziekte nummer één

Een burn-out voorkomen wil uiteraard iedereen. Niemand wil zich volledig uitgeput voelen, emotioneel ingestort of +/- 8 maanden (of nog veel langer) ziek thuis zitten. Daarnaast is het niet altijd een zekerheid dat iemand volledig uit een burn-out komt. Vaak blijven er ook na een burn-out stressklachten bestaan die een hoop plezier verpesten. Zo langzamerhand kent bijna iedereen in zijn of haar omgeving wel iemand die een burn-out heeft of heeft gehad. Onze maatschappij vraagt veel van ons en er zijn steeds meer mensen die het werktempo en de werkdruk niet aankunnen.

Kortom: het burn-out spook ligt op de loer en de kans is reëel dat het jou of iemand in je omgeving te pakken krijgt. Veel mensen zijn bang dat ze ook in een burn-out belanden. Goedbedoelde adviezen over hoe je het kunt voorkomen gaan als warme broodjes over de toonbank: ‘Rustig aan doen!’ ‘Bewaak je grenzen!’ ‘Tijd voor jezelf nemen!’ ‘Zeg vaker nee!’ Het lijkt zo eenvoudig: rustiger aan doen en je grenzen bewaken. Maar het in de praktijk brengen van deze adviezen is niet gemakkelijk. Bovendien helpt het niet zomaar. Zeker niet als je van onthaasten óók nog een dwingend moeten weet te maken.

Al 35 jaar behandel ik mensen met overspannenheid en burn-out. Ik heb hiervoor een speciaal coachingstraject ontwikkeld, die gebaseerd is op energie, voeding, beweging en hoe de mindset is vergeleken met werk en privé. Dit maakt dat mensen relatief snel uit de burn-out komen.

Afspraak maken

Een afspraak maken met mij als levenscoach betekent dat je kennis gaat maken met iemand die al 35 jaar levenscoach is. Dat betekent naast alles kennis een flinke dosis ervaring. Wil je mij iets vragen of een kennismakingsafspraak maken? Gebruik dan het onderstaande formulier en dan neem ik binnen 24 uur contact op met jou. Na dit eerste gesprek kijken we hoe de klik is en wat we voor elkaar kunnen betekenen. Afspreken met mij kan overdag, maar ook in de avonduren. Lukt face tot face niet dan kan het ook online.  


Wees welkom voor een eerste gespreksverkenning. In dit eerste gesprek luister ik naar je hulpvraag, levensdoel of veranderwens. Uiteraard vertel ik over mezelf en hoe ik coach. Na dit gesprek kijken hoe we de samenklik is en of het coachtraject kan beginnen. Mijn coachingswijze is maatwerk en sluit aan bij de coachvraag.


Aanvraag verkenningsgesprek 

KENNISMAKINGSGESPREK