Burnout

Burn out krijg je als je hart nee zegt, maar je mond ja zegt!

Wat burn-out is en hoe het zover kan komen!

Burn-out wordt gezien als een uitputtingsreactie van lichaam en geest ten gevolge van stress. Mensen met een burn-out omschrijven dit vaak als het leeg raken van de accu, het voortdurend in een te hoge versnelling staan of het zover uitrekken van een elastiek totdat deze knapt.

Burn-out is een psychologische term voor het gevoel opgebrand te zijn en geen energie en motivatie meer te hebben voor de dagelijkse bezigheden. Als je te lang last hebt van stress en je lijf zich niet kan herstellen van stress, kun je een burn-out krijgen. Je ‘reserves’ zijn dan op en je lichaam en geest zijn uitgeput. Een burn-out heeft vaak met het werk te maken, maar dat hoeft niet per se. Het kan ook gebeuren bij andere aanhoudende stress. Bijvoorbeeld als je zorgt voor een ziek familielid of vriend, een zware en drukke studie doet, of lang geldzorgen hebt.

Burn-out, het Engelse woord voor “opgebrand”, is het eindstadium van een langdurige periode van stress en (over)spanning. Hierdoor krijg je last van zowel lichamelijke als geestelijke uitputting. Een burn-out kun je niet alleen krijgen door stress op je werk, maar ook door spanningen in de privésfeer.

Stress is ongezond als je te lang spanning voelt en je geen tijd kunt of wilt nemen voor ontspanning. Die spanning kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld constant te hoge werkdruk, problemen op je werk of spanning in je gezin. Maar vaak ook is het een combinatie van dit soort factoren. Wanneer je langdurig wordt blootgesteld aan een stress veroorzakende situatie, kan dat zorgen voor overbelasting en uitputting. Dit kan leiden tot een burn-out. Een burn-out is vaak werkgerelateerd, maar dit hoeft niet.

Verschil tussen overspannenheid en burn-out

Overspannenheid en burn-out zijn twee termen die veel op elkaar lijken en overeenkomsten hebben. Toch zit er een wezenlijk verschil in overspannen zijn of burn-out zijn.

Stress en spanning

Of je nu overspannen, opgebrand, overwerkt of burn-out bent, ze hebben allemaal te maken met stress. Stress is druk of spanning die iemand zichzelf of die zijn omgeving hem oplegt. Bijvoorbeeld omdat er een deadline gehaald moet worden of omdat je veel te doen hebt in korte tijd. Kortdurende stress hoeft helemaal geen probleem op te leveren. Stressvolle situaties kunnen juist het maximale uit jezelf halen. Het maakt je alert en gefocust. Ongezonde stress is een ander verhaal. Dit kunnen dagelijkse situaties zijn maar ook meer ingrijpende gebeurtenissen. Wanneer je meer moet verwerken dan je kunt verdragen, dan kan stress schadelijk zijn voor je lichaam. Je hormoonhuishouding kan dan ontregeld raken en allerlei lichamelijke en psychische klachten veroorzaken.

Wat is overspannenheid

Overspannen word je als stress voor lange tijd (een paar maanden) aanhoudt. Bijvoorbeeld omdat je werk veel van je vraagt en je lange tijd moet overwerken. Je hebt dan een aantal weken nodig om weer terug te komen op je oude niveau en te herstellen. Dat is vaak een kwestie van veel rusten en tijd voor jezelf nemen. De klachten kunnen veel op die van een burn-out lijken maar zijn vaak minder intens. Zoals vermoeidheid, veel huilen, piekeren, slechte concentratie, slecht slapen en het vermijden van sociaal contact.

Wat is een burn-out

Een burn-out kan voortvloeien uit een verwaarloosde overspannenheid. Je hebt je klachten langer dan zes maanden genegeerd of je bent niet goed hersteld. Maar vaker nog heeft een burn-out te maken met jarenlang over je grenzen gaan. Een burn-out is vaak lastig te herkennen; je weet namelijk niet beter, je doet dit je hele leven al zo. Je omgeving heeft je burn-out daarom vaak eerder door dan jij.

Een burn-out ontstaat heel geleidelijk. Vaak gaan er maanden en soms zelfs jaren stress aan vooraf. In een eerdere fase van overspannenheid raakt je energie op en heb je moeite om alles goed te doen. Ook heb je vaak al last van lichamelijke klachten. Maar je herstelt nog wel iedere keer en door er iets aan te doen, kun je nog een burn-out voorkomen. In feite waarschuwt je lijf je in deze eerdere fase al voor een echte burn-out.

Word weer je gezond zelf zonder burn-out

Wil je meer controle over jezelf en jouw burn-out gerelateerde klachten verhelpen? Zet nu de eerste stap, door contact met mij op te nemen. Met mijn 30-jarige ervaring als levenscoach psycholoog in Drachten heb ik een brede en positieve ervaring in het behandelen van burn-out klachten en alle daaraan gerelateerde klachten. Bij mij staat een snelle en accurate hulp hoog in het vaandel. Na een grondige intake en beoordeling burn-out, maak ik samen met de cliënt en werkgever een persoonlijk behandelplan. Gezamenlijk gaan we dan werken aan sociale vaardigheden voor ontspanning, assertiviteit, goed bewegen, kwalitatief slapen, eigen regie, vertrouwen, emotie management, erkenning, grens bewaken, volhouden en vitaal leven. En niet te vergeten hoe een gezonde balans op te bouwen en te onderhouden, zodat er geen sprake van terugval kan zijn.

Starten met een eerste kennismakingsgesprek kan al binnen twee weken, zowel overdag als in de avonduren.

    AANVRAAG KENNISMAKINGSGESPREK LEVENSCOACHING

    Graag alle gevraagde velden invullen.

    Na het invullen van het formulier ontvang je een uitnodiging voor het kennismakingsgesprek met indien mogelijk de voorgestelde datum. Mocht deze niet passend zijn bied ik je een alternatief aan met een nieuwe datum en tijdsvoorstel. Nadat je akkoord hebt gegeven ontvang je een afspraakbevestiging.