Burn-out

Burn-out is een term voor het gevoel opgebrand te zijn en geen energie en motivatie meer te hebben voor de dagelijkse bezigheden. Een burn-out is een uitputtingstoestand van lichaam en geest. Het vuur is uit, de veer geknakt, de batterij leeg … Deze woorden en beelden worden gebruikt om een burn-out te beschrijven. Bij een burn-out voel je je moe, doodmoe. En of je nu manager bent in een groot bedrijf, leerkracht, arbeider, schoonmaker of huisman/-vrouw: elke vorm van werk of te hoge leefdruk kan tot een burn-out leiden.

In het dagelijks leven krijgen we te maken met heel veel verplichtingen, problemen en gebeurtenissen. Dit kan veel spanning geven. Deze spanning gaat vaak gepaard met lichamelijke en psychische problemen.  Normaal gesproken is jouw brein goed in staat om het gespannen gevoel uiteindelijk weer tot rust te brengen. Als de input aan spanning echter steeds maar aanhoudt, is het brein steeds minder goed in staat om de stress af te remmen. Dit maakt ook dat je gevoeliger wordt voor stress. Hierdoor ontstaat een vicieuze cirkel, waarin spanning en stress blijft bestaan en je dit niet goed meer kunt verwerken. Er ontstaan problemen zoals slapeloosheid, concentratieproblemen, duizeligheid, piekeren, niet tegen drukte/herrie kunnen, en snel overspoeld raken.  

Vaak wordt een burn-out gerelateerd aan werkdruk, neurologisch onderzoek heeft uitgewezen dat deze connectie er niet perse hoeft te zijn. Het zit hem in de balans in jou als mens, zowel prive, social, mentaal, fysiek als op de werkvloer. Is er maar ergens disbalans in jou te vinden dan is de kans op een burn-out aanwezig.

Onderzoeken wijzen uit dat burn-out verschijnselen vooral ontstaan wanneer men teveel dingen doet die hij of zij niet leuk vindt, weegt dit zwaarder dan de leuke dingen op werk of in privé sferen dan is de balans niet goed en raken we verstoort. Hierin te lang door blijven rennen en de signalen van ons eigen lichaam negeren brengt ons in de positie dat we wat langer nodig hebben om onszelf weer op de rit te krijgen.

Hieronder vind je een wetenschappelijk artikel over burnout.

Burn-out versus overspannenheid

Om een burn-out aan te duiden wordt ook vaak de term overspannen gebruikt. Er is echt wel een belangrijk verschil tussen overspannenheid en een burn-out. Als je overspannen bent, heeft dit meestal een korte termijn oorzaak. De directe aanleiding van de overspannenheid ligt meestal in het nabije verleden. Als je een burn-out hebt, dan ben je al langer over je grenzen heen gegaan.

Overspannenheid: Overspannenheid is het gevoel voortdurend gespannen te zijn, terwijl bij burn-out sprake is van uitgeblust te zijn. In een overspannen toestand heeft de persoon vaak rusteloos gedrag en verhoogde emotionaliteit en het is van kortere duur dan een burn-out. Overspannenheid kan wel leiden tot een burn-out.

Oorzaak burn-out

Een burn-out ontstaat heel geleidelijk. Vaak gaan er maanden en soms zelfs jaren stress aan vooraf. In een eerdere fase van overspannenheid raakt je energie op en heb je moeite om alles goed te doen. Ook heb je vaak al last van lichamelijke klachten. Maar je herstelt nog wel iedere keer en door er iets aan te doen, kun je nog een burnout voorkomen. In feite waarschuwt je lijf je in deze eerdere fase al voor een echte burn-out.

Een burn-out wordt vaak beschouwd als een werkgerelateerd probleem, maar dit hoeft niet altijd de oorzaak te zijn. Een burn-out ontstaat als gevolg van langdurige, emotionele overbelasting en stress. Iedereen kan een burn-out krijgen. Mensen met bepaalde karaktereigenschappen lopen vaak wel meer risico, zoals wanneer je perfectionistisch bent en de lat altijd hoog legt. In bepaalde beroepsgroepen komt burn-out relatief vaker voor, zoals in het onderwijs, de zorg en de zakelijke dienstverlening. Er is ook een verband tussen opleiding en werkdruk. Hoe hoger je bent opgeleid, hoe groter de kans op werkstress.

Herstel burn-out

Na een intake en beoordeling van de mate van burn-out, maak ik samen met de cliënt en werkgever een persoonlijk behandelplan en kan de behandeling starten. De grootste stressoren worden bekeken om daar de juiste aandacht aan te besteden. Herstellen gaat in drie stappen: rust nemen en taken afstaan, de oorzaken op een rij zetten en oplossingen bedenken. Interventies omvatten het toepassen van een dag- en slaapstructuur, het ondernemen van ontspannende activiteiten, en perspectief bieden. Stressmanagement, leefstijladvies (slaap, voeding en beweging), of assertiviteitstraining helpen bij het verminderen van klachten. Een behandeltraject kan soms lange tijd duren want de klachten kunnen hevig kunnen zijn. Het stresssysteem is vaak zo overbelast geraakt dat het veel tijd nodig heeft om echt weer tot rust te komen.

Afspraak maken

Een afspraak maken met mij als levenscoach houd in dat je kennis gaat maken met iemand die al 35 jaar levenscoach is. Dat betekent ik naast een flinke portie coachkennis ook een flinke dosis levenservaring heb. Wil je mij iets vragen of een kennismakingsafspraak maken? Gebruik dan het onderstaande formulier en dan neem ik binnen 24 uur contact op met je. Na dit eerste gesprek kijken we hoe de klik is en wat we voor elkaar kunnen betekenen. Afspreken met mij kan overdag, maar ook in de avonduren. Lukt face tot face niet dan kan het ook online.  


Wees welkom voor een eerste gespreksverkenning. In dit eerste gesprek luister ik naar je hulpvraag, levensdoel of veranderwens. Uiteraard vertel ik over mezelf en hoe ik coach. Na dit gesprek kijken hoe we de samenklik is en of het coachtraject kan beginnen. Mijn coachingswijze is maatwerk en sluit aan bij de coachvraag.


Aanvraag verkenningsgesprek 

KENNISMAKINGSGESPREK