Burnout

Burn-out: wat je moet weten

Burn-out is een psychologische term voor het gevoel opgebrand te zijn en geen energie en motivatie meer te hebben voor de dagelijkse bezigheden. Als je te lang last hebt van stress en je lijf zich niet kan herstellen van stress, kun je een burn-out krijgen. Je ‘reserves’ zijn dan op en je lichaam en geest zijn uitgeput. Een burn-out heeft vaak met het werk te maken, maar dat hoeft niet per se. Het kan ook gebeuren bij andere aanhoudende stress. Bijvoorbeeld als je zorgt voor een zieke familielid of vriend, een zware en drukke studie doet, of lang geldzorgen hebt.

Stress is ongezond als je te lang spanning voelt en je geen tijd kunt of wilt nemen voor ontspanning. Die spanning kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld constant te hoge werkdruk, problemen op je werk of spanning in je gezin. Maar vaak ook is het een combinatie van dit soort factoren. Wanneer je langdurig wordt blootgesteld aan een stress veroorzakende situatie, kan dat zorgen voor overbelasting en uitputting. Dit kan resulteren in een burn-out. Een burn-out is vaak werkgerelateerd, maar dit hoeft niet.

Ben je overspannen, of heb je een burn-out

Een burn-out ontstaat heel geleidelijk. Vaak gaan er maanden en soms zelfs jaren stress aan vooraf. In een eerdere fase van overspannenheid raakt je energie op en heb je moeite om alles goed te doen. Ook heb je vaak al last van lichamelijke klachten. Maar je herstelt nog wel iedere keer en door er iets aan te doen, kun je nog een burn-out voorkomen. In feite waarschuwt je lijf je in deze eerdere fase al voor een echte burn-out.

Oorzaken burn-out

Een burn-out is vaak het gevolg van stress door of op het werk, maar dit is zeker niet altijd het geval. Ook van andere langdurige stresssituaties kun je overspannen of burn-out raken, bijvoorbeeld als je een gezin met een drukke baan moet combineren, of als je voor iemand zorgt die ziek is, naast al je andere bezigheden. De lichamelijke en mentale symptomen die dit met zich meebrengt nemen toe, je besteedt er te weinig aandacht aan en op een gegeven moment is er geen herstel meer van de stress. Of iemand een burn-out krijgt hangt niet alleen af van de situatie maar ook van hoe je met de situatie omgaat of ertegen aankijkt. Iedereen reageert weer anders op stress. Sommige mensen zijn gevoeliger voor het krijgen van een burn-out.

Ook weer je beste zelf worden zonder burn-out

Wil je meer controle over jezelf en jouw burn-out gerelateerde klachten verhelpen? Zet nu de eerste stap, door contact met mij op te nemen. Met mijn 30-jarige ervaring als psycholoog in Drachten heb ik een brede en positieve ervaring in het behandelen van burn-out klachten en alle daaraan gerelateerde klachten. Bij mij staat een snelle en accurate hulp hoog in het vaandel. Na een grondige intake en beoordeling burn-out, maak ik een persoonlijk behandelplan. Samen gaan we werken aan sociale vaardigheden voor ontspanning, assertiviteit, goed bewegen, kwalitatief slapen, eigen regie, vertrouwen, emotie management, erkenning, grens bewaken, volhouden en vitaal leven.

Starten met een eerste kennismakingsgesprek kan al binnen twee weken, zowel overdag als in de avonduren.

    AANVRAAG KENNISMAKINGSGESPREK LEVENSCOACHING

    Graag alle gevraagde velden invullen.

    Na het invullen van het formulier ontvang je een uitnodiging voor het kennismakingsgesprek met indien mogelijk de voorgestelde datum. Mocht deze niet passend zijn bied ik je een alternatief aan met een nieuwe datum en tijdsvoorstel. Nadat je akkoord hebt gegeven ontvang je een afspraakbevestiging.