NieuwsBlog

Lockdown ziekmakend

Thuiswerken, geen feestjes en familie en vrienden veel minder of helemaal niet zien. Dat een lockdown ons leven op z’n kop zet is duidelijk, maar wat is het effect hiervan op iemand die depressief of angstig is? De economie gaat totaal kapot, maar wat is nu het psychologische effect van deze social distancing op de mens? Wie treft het coronavirus het zwaarst? Een gevoel van leegte, verdriet, angst en weinig sociale contacten om je heen. Het aantal mensen dat zich eenzaam voelt sinds de lockdown, is misschien wel groter dan ooit. Maar ook de psychische druk wordt steeds groter. Velen raken in een sociaal isolement door het wegvallen van dagbesteding, (vrijwilligers)werk en vrijetijdsactiviteiten buitenshuis.

Of een lockdown je angstig, eenzaam of somber kan maken, is eigenlijk geen vraag. Dit is gewoon een feit, vind ik. Ook ik voel de angst en onzekerheid. Over mijn werk, over vrienden, familie en over wat ons de komende tijd te wachten zou staan. Dit is de meest bizarre tijd ooit! Niemand zag dit aankomen. Sterker nog: zou je me een jaar geleden hebben verteld dat ik nu met mijn laptop aan de keukentafel werk, amper mijn vrienden zie en een mondkapje draag in de supermarkt, dan zou ik je stomverbaasd hebben aangekeken. Maar het is een feit en daar zullen we mee moeten dealen hoe ziekmakend de lockdown ook is. In deze Nieuwsblog wil ik je iets vertellen over de lockdown, maar ook over dat ik als psycholoog en levenscoach nog werk. Mijn praktijk is en blijft open!

Psychische klachten verergeren

De lockdown kwam en is er nog steeds. Alles om de strijd tegen het coronavirus te winnen. Maar niet alleen deze strijd is een belangrijke, want wat betekent dit voor de mensen die al aan huis gekluisterd zaten, door bijvoorbeeld angst of een depressie? Is de klap die we allemaal voelen, voor deze mensen niet dubbel zo hard?

Het ligt een beetje voor de hand, maar inderdaad: de situatie waar we nu in zitten kan de psychische klachten die mensen al hebben verergeren, mensen ervaren de klachten veel en veel sterker dan daarvoor. Als je een angststoornis of een depressie hebt, is het al moeilijk om je huis uit te komen en jezelf bij de kraag te vatten. Door een lockdown word je juist gestimuleerd om binnen te blijven. En dat is bijvoorbeeld bij een depressie precies wat je niet moet doen. Ook kan het zomaar zijn dat je meer zorgen erbij hebt gekregen, over je werk, je hypotheek, je relatie of familieleden die ziek zijn geworden.

Worden burn-outs beïnvloed door corona

Het dagelijks leven en realiteit van iedereen is sterk veranderd door corona, veel mensen werken vanuit huis en scholen zijn tijdelijk gesloten. Hierdoor komen veel ouders in de situatie dat ze werknemer, ouder en leraar tegelijk zijn. Dit zorgt voor een hele andere situatie en dat zorgt voor stress en angst bij de mensheid. Eigenlijk niemand weet wat er gaat gebeuren tijdens deze pandemie en daardoor maken veel mensen zich zorgen. Inmiddels is er sprake van een tweede corona golf, men denkt dat deze golf niet alleen maar voor meer besmettingen gaat zorgen maar ook voor een mentale golf. Deze mentale golf zorgt voor geestelijke problemen bij mensen, dit komt voornamelijk door de steeds toenemende stress en gebrek aan perspectief.

Het is volkomen begrijpelijk dat mensen stress krijgen van deze pandemie, het wordt door sommige mensen vergeleken met de situatie tijdens een oorlog. Mensen hebben niet meer hun volledige vrijheid, ook jongeren kunnen niet zomaar meer afspreken en afscheid nemen wordt ook lastig. Er worden dus veel regels opgesteld voor de mensheid. Het antwoord op de vraag of de corona crisis burn-outs beïnvloed, zal wel duidelijk zijn. Het antwoord is namelijk ja, mensen ervaren door de corona crisis veel meer stress dan normaal. Deze stress zorgt er in sommige gevallen voor dat mensen last krijgen van een burn-out.

Neem klachten niet voor lief

Wat zijn de gevolgen hiervan? Volgens mij is het een nog grotere uitdaging om psychische problemen midden in een lockdown aan te pakken. Mensen die in deze tijd juist angstig of extreem gestrest zijn geworden, denken misschien: ‘Ik ben niet de enige, dus hulp zoeken heeft geen zin’. Denk dit alsjeblieft niet. Niet iedereen heeft meteen hulp nodig, maar als je je langer dan twee weken anders voelt, bijvoorbeeld somber of angstig en je dagelijkse leven eronder lijdt, dan is hulp zoeken juist belangrijk. Vage klachten die aanhouden, zoals hoofdpijn en duizeligheid, zijn signalen van je lichaam waar je op moet letten. Anders kan angst veranderen in een angststoornis, stress in een burn-out en somberheid in een depressie. Neem klachten daarom nooit voor lief. Ik ben al meer 30 jaar psycholoog en levenscoach in Drachten en mijn praktijk is en blijft open voor fysieke afspraken. Dus heb je psychische klachten, levensvragen of heb je te kampen met eenzaamheid maak een afspraak. Blijven rondlopen met deze vorm van klachten verergert de situatie meer en meer.

Sinds de lockdown vermijden we meer situaties

En hoe zit dat voor mensen die al depressief of angstig zijn? Je zult er nog meer energie in moeten steken. Dat is pittig, want die energie is al zo laag. We zien dat mensen bepaalde situaties door de lockdown extra zijn gaan vermijden. Iemand met straatvrees, een angststoornis, zal nu zeker in het belang van de lockdown de deur niet uitgaan. De angst wordt hierdoor alleen maar groter, omdat je extra de bevestiging krijgt dat ‘veilig’ binnen blijven verstandig en beter is. Ook mensen met smetvrees ervaren dit probleem. Ik hoor het van alle kanten. Je handen wassen en desinfecteren is sinds het coronavirus nog nooit zo’n belangrijk onderwerp geweest en dus stimuleert het mensen met smetvrees om dit nóg meer te doen. Het gevolg is dat je straks weer vanaf nul kan beginnen.

De kunst is om het los te laten

Op de vraag of ik me als psycholoog zelf zorgen maakt, zeg ik: Dat probeer ik zo weinig mogelijk te doen. Maar ik denk ook dat we hierdoor leren om met dit soort situaties om te gaan. Al doet leren wel pijn. Ik ben blij dat ik vanuit mijn beroep wat voor mensen kan betekenen, maar ik kan ze niet antwoord geven op de vraag die we allemaal hebben: hoe lang gaat dit nog duren? Die onzekerheid voelen we allemaal en het is de kunst om dit los te laten, omdat je er nu eenmaal geen grip op hebt. Niemand heeft dat. Gelukkig kan en mag ik open blijven. Ik hou me strikt aan de maatregelen, dus je kunt veilig komen.

Blijf steun zoeken of steun een ander

Welke goede tips ik heb voor mensen die nu midden in een depressie zitten of angstig zijn en de mensen daar omheen door de lockdown? “Blijf steun zoeken of steun een ander. Zorgen voor elkaar, daar draait het tijdens deze hele coronacrisis al om en dat is zeker iets waar ik achtersta. Praat erover of trek bij me aan de bel als professional. Als je elkaar niet kunt zien, bel, skype of app dan wél. Het kan zomaar de reden zijn waarvoor iemand wel zijn bed uitkomt.”

Schrijf piekergedachten van je af

Blijf ook goed voor jezelf zorgen, wil ik benadrukken. “Ga samen met iemand wandelen, zeker als je een depressie hebt is naar buiten gaan een must, eet gezond en ga op zoek naar je innerlijk zelf. Dit klinkt zweverig, maar dat is het niet. Stel jezelf de vraag: waar wil ik naar toe en hoe ga ik daar komen? En focus je op wat wél goed gaat. Schrijf bijvoorbeeld elke avond voor het slapengaan drie dingen op, hoe klein ze ook zijn, die goed gingen of waar je blij van werd. Pieker je veel? Schrijf het van je af. Maak een lijstje met piekeronderwerpen en kies vaste momenten op de dag waarop je daarover gaat piekeren. De rest van de dag is er voor andere zaken. Zo krijg je vat op het piekeren en niet andersom.”

Omdat we veel thuiswerken, valt bijvoorbeeld ook de dagelijkse routine weg. Iets wat volgens de psycholoog juist zo belangrijk is. “Hele kleine dingen als je omkleden en opfrissen, ontbijten, op hetzelfde tijdstip opstaan en de deur uitgaan, gebeurt anders, niet of veel minder. Mensen met een depressie of angst hebben juist ritme en regelmaat nodig, zodat ze weten waar ze aan toe zijn. En dat stukje valt nu weg. Dat is zorgelijk.”

Wat kan je zelf doen om je thuisisolatie door te komen

Blijf niet stil zitten. Nu je thuis zit is dit nog geen teken dat je niet naar buiten moet. Er wordt geadviseerd om de frisse lucht op te zoeken. Hier doe je vitamine D mee op en dit zorgt voor een gezonde bloedsomloop waardoor je nieuwe bloedcellen aanmaakt en dit is goed voor je botten. Zorg ook dat je sociaal contact behoudt. Bel met vrienden, familie en collega’s om toch verbonden te blijven. Een trend die hierin nu speelt is de app House Party, waarbij je met meerdere mensen tegelijk kan gamen of videobellen. Blijf in contact met jezelf en anderen.

De sportschool is dan wel gesloten, maar ook thuis kun je voldoende work-outs doen. Zorg daarnaast ook dat je gezond blijft eten. Groente en fruit geven je genoeg energie om de dag door te komen. Door gezond te leven en voldoende te bewegen, kunnen mensen bovendien beter omgaan met stress en tegenslag. Zorgen voor een gezond immuunsysteem is iets waar je zelf veel aan kunt doen.

Ga mediteren, het geeft je rust en zorgt voor een gezonde ontspannen douche in je hoofd. www.meditationmoments.nl – Is de NR. 1 Meditatie app van Nederland! – Maak de geleide meditaties tot een vast onderdeel van je dagelijkse bestaan. Je zult versteld staan over de fantastische positieve effecten die hiervan uitgaan. Zelfs de meest nuchtere, sceptische mens ervaren dat als je langere tijd mediteert er iets magisch gebeurt. Mensen ervaren de liefde anders in hun leven, voelen zich in het hart vrijer en blijer. Ogen die weer gaan stralen. Harten die opengaan. Mensen die zich oprecht dankbaar voelen. We leven in een hectische onzekere en instabiele tijd, mensen zijn drukker dan ooit. Veel mensen hebben het gevoel dat ze zoveel moeten. Het enige wat je echt nú moet doen is momenten maken van rust en ontspanning. Meditatie is daarvoor het sleutelwoord en de oplossing!

Beperk het nieuws tot het minimale en richt je op de positieve verhalen. Lees positief gestemde boeken. Kijk ook naar motiverende programma’s en televisie. Sluit je af van negatieve social media. Kijk uit met hoeveel tijd je besteedt aan het nieuws en pas op voor “fake news”. Dat je op de hoogte wilt blijven over het coronavirus is belangrijk, maar let er op dat je hier niet in doordraait. Op elke zender is wel ongeveer hetzelfde nieuws te zien en hoe vaker je hiermee geconfronteerd wordt hoe sterker je angst groeit. Het is hiermee ook belangrijk dat je de juiste kanalen in de gaten houdt. “Fake news” verspreid zich in tijden als deze razendsnel en geven een verkeerd beeld van hoe de situatie er werkelijk aan toe is. Dit versterkt de negativiteit en voorkomst dat je een overdosis aan cortisol aanmaakt, het stresshormoon.

Structuur aan je leven blijven geven helpt ook. Hierdoor verminder je het effect van verveling. Je kunt jezelf bijvoorbeeld dagtaken stellen, zoals het opruimen van jouw huis of zelfs het herinrichten van bepaalde delen van jouw woning. Om ook te zorgen dat ouderen zich niet eenzamer voelen dan nodig is, kan je deze groep natuurlijk ook betrekken in je sociale netwerk. Doe de boodschappen voor de buren die wat minder vitaal zijn en laat deze achter bij de voordeur of bel bijvoorbeeld je opa en oma eens vaker dan normaal op. Vinden ze vast leuk!

Tot slot nog dit …

Dat corona en de bijhorende maatregelen ook de komende tijd impact gaan hebben op het welbevinden is duidelijk. Veel dingen die dat bepalen, zoals de effecten van een vaccin of de wereldwijde economische gevolgen, liggen buiten onze invloedssfeer. Wat we wel kunnen doen is proberen het coronabeleid zo ‘welbevinden-proof’ mogelijk maken. Financiële ondersteuning bij baanverlies, toegankelijk houden van psychische zorg, investeren in laagdrempelige ondersteuning, zicht houden op kwetsbare groepen, en die extra ondersteunen met bijvoorbeeld alternatieve manieren om contact te hebben. Al deze maatregelen helpen mensen om zich in deze turbulente tijd staande te houden.

Toch is ons welbevinden niet alleen een kwestie van maatregelen en een zaak van beleidsmakers. Het ligt in de handen van velen. De horecaondernemer die dekentjes op zijn terras neerlegt, zodat mensen elkaar buiten in de kou kunnen ontmoeten. De hoteleigenaar die zijn leegstaande kamers beschikbaar stelt voor de opvang van daklozen, die daardoor eindelijk een eigen plek hebben en rust ervaren. De werkgever die zijn kantoor blijft openstellen voor mensen die thuis veel stress en eenzaamheid ervaren. Sommige waardevolle oplossingen vragen niet veel meer dan inlevingsvermogen, out of the box durven denken en lef.

Het is nu meer dan ooit een tijd van samen naast elkaar te gaan staan om door deze tijd heen te komen. Laten we elk op onze eigen vierkante manier iets doen voor jezelf en de ander. Want de enige manier om mentaal en fysiek gezond uit deze lockdown te komen is maximale zorg te dragen voor jezelf en oog en oor te hebben voor het welbevinden van de ander. En mocht je op wat voor manier psychisch in de knoop raken dan ben ik er voor je. Je kunt binnen een week met me al een afspraak maken, zowel overdag als in de avonduren. Mijn praktijk is coronaproof, dus veilig voor een hartverwarmend samengesprek.


    AANVRAAG KENNISMAKINGSGESPREK LEVENSCOACHING

    Graag alle gevraagde velden invullen.

    Na het invullen van het formulier ontvang je een uitnodiging voor het kennismakingsgesprek met indien mogelijk de voorgestelde datum. Mocht deze niet passend zijn bied ik je een alternatief aan met een nieuwe datum en tijdsvoorstel. Nadat je akkoord hebt gegeven ontvang je een afspraakbevestiging.