NieuwsBlog

Echt veranderen kan

Echt veranderen kan

Veranderen is vaak niet zo makkelijk. Als het makkelijk was zou iedereen genoeg bewegen en zelfverzekerd en besluitvaardig zijn. Bovendien zou niemand een coach nodig hebben. Echt veranderen, het kan, maar hoe? Veranderen lijkt vaak zo makkelijk. Als het makkelijk was zou iedereen genoeg bewegen, zelfverzekerd en besluitvaardig zijn. Bovendien zou niemand een coach nodig hebben. In deze NieuwsBlog geef ik je wat tips en Flips over hoe je kunt veranderen. En lukt het niet, wacht niet te lang om eens langs te komen voor een kop koffie of thee, neem dan in elk geval die veranderstap. Echt veranderen kan zeker en het is ook een aanrader om er vaker bij stil te staan. Ken je nog de oude spreuk ‘Verandering van spijs doet eten’? Denk daar wat vaker aan en zet die stap in verandering.

Alles wat je wilt veranderen, zorgt voor gedoe. Voordat je het weet ben je dan dat ‘gedoe’ weer aan het managen en vraag je jezelf echt af: ‘Waarom vond ik dit ook alweer zo’n goed idee?’ Veranderen? Nee, alleen het proberen al… Vaak kost het meer energie en moeite dan wanneer je gewoon ‘hetzelfde als altijd’ blijft doen. En zo eindigen we regelmatig weer precies waar we altijd al zijn. En loopt het precies zoals het altijd loopt. Nou ja, bijna altijd dan … Ja, toch?

Goed nieuws: Jij kan er niets aan doen als het niet meteen lukt

Een gedeelte van onze hersenen is ervoor gemaakt om dingen altijd hetzelfde te doen. Zo functioneren we ‘vanzelf’ en kosten alle dagelijkse handelingen ons weinig energie: we doen de dingen van nature ‘op de automatische piloot’. Elke verandering verstoort het automatisch handelen, daarom bestaat er een natuurlijke weerstand tegen verandering.

Neem bijvoorbeeld de kopjes in je keukenkastje en zet ze op een andere plek. Je zult zien dat je mis grijpt, omdat je ze zoekt op de oude plek. Je moet jezelf er dus telkens aan herinneren dat je ze hebt verzet. Het kost je moeite om te wennen aan de verandering.

Cliché: Alles wat je aandacht geeft groeit!

Zo ook je focus op dingen die niet goed zijn. Gedachtes over dat het sowieso allemaal ‘anders had moeten zijn’ of ‘dat het nu toch echt moet gaan veranderen.’ Kortom: veel negativiteit en gedoe, terwijl dat nu juist was wat je kwijt wilde. Even terug naar het begin… Het begon namelijk met een gevoel van ‘JA, ik ga het anders doen!’

Echt veranderen kan

Richt je op gedragsverandering en verandering van context

Sommige eigenschappen kun je niet veranderen, maar veel gedrag is wel veranderbaar, net als de context. Als je bijvoorbeeld introvert bent kun je niet zorgen dat je veel energie krijgt van grote groepen, maar wel leren over koetjes en kalfjes praten en bijvoorbeeld zichtbaar zijn op je werk, assertief zijn en zorgen dat er ook rekening met jouw wensen gehouden wordt.

En als je bijvoorbeeld emotioneel niet zo stabiel bent, heeft het weinig zin om je voor te nemen je niets meer aan te trekken van kritiek. Wel kun je er goed mee leren omgaan. Ook kun je leren stoppen met piekeren (denk aan mindfulness). En een mindfulnessoefening kan je helpen tot jezelf komen. Overigens zorgt mediteren op termijn ook voor meer emotioneel evenwicht. Kortom: kies het juiste doel voor het juiste moment! Echt veranderen kan

Formuleer je doel positief

Je kunt van je eigen strengheid af willen, van je uitstelgedrag, onzekerheid, van je perfectionisme, van het ‘alles op je schouders nemen’, van je ‘ik ben niet goed genoeg-gevoel’, maar alles wat je aandacht geeft groeit, dus schenk aandacht aan wat je wilt in plaats van aan waar je vanaf wilt. Hoe wil je dat het wel wordt?  Je wilt bijvoorbeeld meer verantwoordelijkheid delen, imperfecties accepteren, meer vrije tijd.

Ken de waarde achter je doel

Waarden zijn als het ware richtingaanwijzers in het leven. Waarden staan voor wat voor jou echt belangrijk is in je leven. Als je naar je waarden leeft, geeft dat voldoening en kijk je later positief terug op jezelf. Je bent nooit klaar met leven naar je waarden en kunt elk moment opnieuw kiezen om naar je waarden te leven.

Achter het doel ‘afvallen’ zit bijvoorbeeld de waarde ‘gezondheid’, of ‘energie’, of ‘aantrekkelijkheid’. De waarde achter ‘minder hard werken’ is waarschijnlijk ‘energie’, of ‘plezier’ of ook ‘gezondheid’. Als je de waarde waar je meer naar wilt leven kent, zie je ook dat er verschillende mogelijkheden zijn. Dan is 3 kilo afvallen een optie als je gezondheid belangrijk vindt, maar is een half uur bewegen per dag misschien belangrijker.

Echt veranderen kan

Zorg voor intrinsieke motivatie

Als je iets wilt veranderen, doe je dat omdat het voor jou belangrijk is. Als je het voor anderen doet, is het niet vol te houden en kan het zelfs averechts werken. Sta dus stil bij waarom je iets wilt veranderen. Wat levert het jou zelf op als je dit verandert? Waarom is het voor jou belangrijk? Als je bijvoorbeeld vaker initiatief neemt om iets leuks met je partner te doen omdat die dat wil, kun je het als een ‘moeten’ ervaren als een offer. Dat zal jullie relatie niet verbeteren. Maar doe je het omdat je zélf de relatie wilt verbeteren en dit een goede manier vindt, dan werkt het wel.

En weet dit: ‘Het verandert pas, als er ergens in jou iets écht veranderd’! Ja, lees dat nog maar een keer. Pas als jij 100% staat achter jouw verandering gebeurt het ook, zo simpel is het! Echt veranderen kan

Verbind je met je waarde

Het is belangrijk je ook emotioneel met je waarden te verbinden. Dan gaat er aantrekkingskracht van uit. Een oefening die daarbij kan helpen is de volgende: Schrijf de waarde waar je meer naar wilt leven op een groot vel papier. Bijvoorbeeld: ‘energie’ of ‘balans’. Leg het vel op de grond. Leg twee meter daar vandaan een vel papier op de grond met het woord ‘NU’. Eerst ga je hier op staan. Je vertelt aan jezelf hoe het nu is en hoe dat voelt. Loop dan langzaam naar het vel met je waarde. Als je daar aankomt ga je op dat vel staan. Neem dan de tijd om je voor te stellen dat je leeft naar die waarde: dat je aandacht voor je dierbaren hebt, of werkt aan je energieniveau. Sta stil bij hoe dit voelt. En bedenk dan hoe het voor je omgeving zou zijn als jij leeft naar deze waarde. Wat is het effect op hen?

Maak het doel concreet en realistisch

Een waarde alleen is niet genoeg. Je begint met het vaststellen van je waarde, leidt daar dan een realistisch en concreet doel vanaf en bedenk een stappenplan. Maak het zo concreet mogelijk. Het werkt beter als je met jezelf afspreekt dat je elke woensdagavond en zondagochtend een uur gaat sporten, dan het voornemen om 3 keer per week een uur te sporten. Dat laatste is vaag en misschien onrealistisch. Meer aandacht voor je gezin is ook vaag. Vijf avonden per week thuis zijn en met elkaar aan tafel eten is beter. Of elke avond een kwartier voorlezen aan je kinderen en elk weekeind een leuk uitje met je gezin. Bedenk ook wat je nodig hebt om het echt te doen. Misschien helpt een sportmaatje of kun je een kinderboek kopen dat je zelf ook leuk vindt.

Echt veranderen kan

Niet teveel tegelijk veranderen

Iets veranderen kost energie. Als je de lat te hoog legt, maak je het jezelf erg moeilijk. Een nieuwe gewoonte creëren duurt gemiddeld 30 dagen. Als je minder hard wilt werken, beperk je je bijvoorbeeld eerst 40 dagen tot gewone werktijden (maar niet als je al overspannen bent of een burn-out hebt). Daarna probeer je de manier waarop je werkt te veranderen, met minder inspanning, meer rust (in de derde en vierde i.p.v. de vijfde versnelling), en neem je meer korte time-outs tussendoor.

Accepteer het ongemak

Onprettige emoties zoals tegenzin, angst, schuldgevoel, stress horen bij het leven. Onze natuurlijke neiging is om ze proberen te voorkomen (dan gaan we vermijden) of er zo snel mogelijk vanaf proberen te komen (dan gaan we onderdrukken of verdoven, of vallen we terug in oude patronen). Bij veranderen is het belangrijk om het ongemak dat je voelt te accepteren en met het ongemak onder de arm de stap te nemen die je belangrijk vindt. Dus met de angst onder de arm toch je grenzen aangeven, of met de vermoeidheid onder de arm naar de sportschool gaan, of met onzekerheid onder de arm toch wat eerder genoegen nemen met een resultaat in plaats van doorgaan tot het perfect is. Veroordeel jezelf niet om je angst of weerstand, erken dat het moeilijk is, maar geef niet aan de angst of weerstand toe. Haal je doel steeds weer voor ogen en bedenk hoe fijn het zou zijn dat te bereiken.

Veranderen gaat met vallen en opstaan. Een kind leert ook niet in een dag fietsen. Je zult dus ongetwijfeld steken laten vallen. Wees dan vriendelijk voor jezelf. Erken hoe het voelt, zeg iets vriendelijks tegen jezelf en herinner jezelf eraan dat we allemaal imperfect zijn. Heb geduld met jezelf, en bedenk je dat het op den duur steeds makkelijker wordt om iets (anders) te doen.  Oude patronen slijten en nieuwe patronen ontstaan door te doen! Begin klein. Have fun. En als het dan – voor jouw gevoel – alsnog mislukt, dan kan je het dus gewoon nog een keer, of weer helemaal anders gaan DOEN. Echt veranderen kan!

Wat word jouw veranderstap

Wil jij in jouw leven iets veranderen, of wil je aan jezelf iets veranderen? Is het lastig om dit zelf voor elkaar te krijgen? Blijf niet alleen worstelen. Met een goeie levenscoach tegenover je, zal je leven nooit meer hetzelfde zijn. Dat moet je maar net willen natuurlijk. Meer vrijheid, meer plezier, meer geluk, meer lekker. Het begint met het elkaar leren kennen. Je kunt me tijdens die kennismaking vragen wat je wilt. Ik trek er graag in elk geval een uur voor uit om zo grondig mogelijk te ontdekken of het voelt als iets wat we vaker willen doen. Dat dat niet altijd gebeurt vind ik geen probleem. Het is juist fijn om dat te weten vóór we met elkaar aan de slag gaan. No hard feelings! Dat kan face-to-face, maar ook net zo makkelijk online. Vooral het laatste is makkelijk. Je zit dan niet vast aan reistijden en afstanden.

Echt veranderen kan

Wees welkom voor een eerste gespreksverkenning. In dit eerste gesprek luister ik naar je levensvraag of veranderwens. Uiteraard vertel ik over mezelf als leefcoach. Na dit gesprek kijken hoe we de samenklik is en waar we de insteek maken om jouw leefverhaal een andere kleur en inhoud te geven.


Aanvraag kennismakingsgesprek

KENNISMAKINGSGESPREK