NieuwsBlog

Emotie-eten

emotie-eteen

Emotie-eten: nú een gouden tijd

Sinterklaas is al stomend onderweg naar Spanje en de Kerst met gevulde kalkoen, kerstkransen en wat al niet meer ligt voor ons. En dan is er nog oud en nieuw, de oliebollentijd met bitterballen en een treinlading aan snacks en zoete dranken. Ja, december is zo gek nog niet voor emotie-eter. December is de excuusmaand voor de emotie-eter om zonder enige vorm los te gaan op ongebreideld eten. Niet alleen in tijdens de feestdagen, maar iedere dag komen we met veel verleidingen in aanraking. Waar we ook zijn, overal is eten te vinden en als dat niet zo is dan zien we anderen wel eten. En voor we het in de gaten hebben liggen de chocolade paaseitjes weer in het schap. Hoe gaat het met jouw emotie-eten en de feestdagen dit jaar? 

De supermarkt als eetverleider

Om het nog maar niet te hebben over de supermarkten waar al het lekkers onze aandacht lijkt te trekken. Daar zijn natuurlijk heel wat studies aan vooraf gegaan. Supermarkten en fabrikanten hebben maar één doel en dat is dat we zoveel mogelijk (blijven) kopen. Niet om jou gezond te maken. Hoe vaak gebeurt het niet dat we vol goede moed op pad gaan en er bij de kassa altijd wel iets bij ligt dat we van tevoren niet hadden bedacht.

In de supermarkt zorgt de geur van versgebakken brood voor een extra aankoop. En op de markt kun je de kibbeling niet laten staan. Je eet regelmatig te veel. Na een lange, drukke dag op het werk trek je op de bank een zak chips open. Op een feestje neem je een stuk taart, maar ook de borrelhapjes smaken goed. In de supermarkt loop je nog even langs de chocola om een reep mee te nemen. Elke dag extra snoepen en te veel calorieën binnenkrijgen kan leiden tot gewichtstoename en een enorm rotgevoel.

emotie-eten

Emotie-eten de zenuwpijn van ontevredenheid

Eet je om je beter te voelen of om met stress je ontevredenheid te lijf te gaan? Wat kun je helpen om te stoppen met emotie-eten? Hoe stop je ontevredenheidsdrang om je emoties te voeden? Emotie-eten doe je niet om je fysieke honger te stillen. Emotie-eten doe je wanneer je troost nodig hebt, ontspanning of veiligheid. Mensen eten uit ontevredenheid op welk leefgebied dan ook en zien het een beloning om zich beter te voelen. Alleen het lost niets op! Ja, op korte termijn voel je je tevreden en voldaan. Maar daarna is er de eetkater! Daarmee bedoel ik dat hetzelfde rotgevoel terugkomt voordat je losging met je emotie-eetbui. Hoe komt het toch mensen zich zo te buiten kunnen gaan aan eten?

Emoties onderdrukken door te eten

Emoties zorgen er bij veel mensen voor dat ze gaan eten in een poging die emoties te onderdrukken. Het omgaan met gevoelens en emoties is voor veel mensen lastig. We vervreemden er ook van. Emoties en gevoelens zijn voor erg veel mensen een teken van zwakte en daarom mag je ze vooral niet uiten. Zeker in deze tijd waarin druk zijn, stress, moeten en alles voor elkaar hebben haast als normaal wordt beschouwd.  Je moet ze zo goed mogelijk verborgen houden. Net zo lang totdat het hoofd niet meer weet dat ook het lichaam erbij hoort en het lichaam klachten gaat vertonen, wat weer voor stress zorgt. En heel vervelend, stress voelen is ook een emotie.

Voelt emotie-eten echt als een probleem

Is emotie-eten een probleem voor je? Heb je er ook last van gedurende de andere maanden van het jaar en daardoor moeite met afvallen of op gewicht blijven? Emotie-eten wordt vaak gebruikt om weerstand te bieden tegen de stress en de -vaak nare- emoties en gevoelens die daar het gevolg van zijn. Het emotie-eten zelf zorgt ook op zijn beurt weer voor emoties waardoor je door te eten je ook niet fijn voelt, maar juist teleurgesteld bent in jezelf of verdrietig.

Emotie-eten is niet iets dat je zomaar van de ene op de andere dag kunt stoppen. Er is een reden waarom je het doet en zolang je niets doet aan die reden zal je het emotie-eten alleen kunnen stoppen door wilskracht. Iedereen weet wel dat je aan wilskracht maar weinig hebt, zeker als het op emoties en gevoelens aankomt.

emotie-eten

Emotie-eter of verleidingseter

Veel mensen die zich herkennen in dit plaatje noemen zichzelf tegenwoordig een emotie-eter. Er verschijnen ook steeds vaker boeken over emotie-eten en hoe je dit probleem kunt oplossen. Maar ben jij wel echt een emotie-eter? Een emotie-eter eet of snoept meer dan hij of zij zou willen om vervelende emoties te onderdrukken. Als je je verdrietig, boos, leeg of eenzaam voelt grijp je naar eten om troost te zoeken. Het kan natuurlijk zo zijn dat jij moeite hebt met (negatieve) emoties en door te eten of te snoepen deze gevoelens dempt. Maar in veel gevallen hebben mensen geen dieperliggende problemen. Ze vinden het alleen heel erg moeilijk om niet te snoepen als ze in verleiding worden gebracht. Als er op een verjaardag hapjes voor de neus staan kunnen ze hier niet van afblijven. Of in de supermarkt slaan ze het schap van de chocola niet over.

Denk jij dat je een emotie-eter bent of twijfel je misschien? Bekijk eens goed in welk van onderstaande profielen jij je meer herkent. Misschien heb je wel veel meer last van verleidingseten. Handig om te weten, want het type eter bepaalt ook de oplossing dat voor jouw succes kan zorgen!

De emotie-eter

Je eet meer dan je zou willen als je een negatieve emotie voelt. Je bent bijvoorbeeld boos door iets dat op je werk is gebeurd, en besluit thuis jezelf te troosten met een doos bonbons. Door te eten zorg je voor demping van het vervelende gevoel. Je eet het gevoel als het ware weg. De vraag waar het om draait is natuurlijk waar heb je echt ‘honger’ naar, als je je verdrietig, boos, moe of alleen voelt? Hoe kun je dit vervelende gevoel oplossen, zonder te gaan eten. Heb je behoefte aan een luisterend oor? Aan het uitspreken van de ruzie op werk? Rust? Aan waardering? In het antwoord op deze vraag ligt ook de oplossing van het probleem. Samen met mij als psycholoog kun je uitzoeken waar jouw eetgedrag vandaan komt en hoe je het kunt oplossen.

De verleidingseter

Je hebt vooral moeite met verleidingen. Feestjes, verjaardagen, etentjes en barbecues zijn lastig voor je. Het eten staat binnen handbereik. Het staart je aan en de gastvrouw dringt aan. Het lukt je op zo’n moment niet om nee te zeggen. Je hebt er gewoon echt zin in. Op een feestje neem je een stuk taart, maar ook de borrelhapjes smaken goed. Tijdens een etentje in het wok restaurant is de verleiding ook groot om vier keer op te scheppen. Nemen anderen een dessert? Dan jij ook. Herkenbaar? Dan ben jij een echte verleidingseter. Als de kans zich voor doet om lekker te eten, dan zegt alles in jou dat je die kans moet grijpen. Dit komt door onbewuste processen die zich in jouw hoofd afspelen. Samen met mij als psycholoog kun je deze processen gaan herkennen en veranderen. Uiteindelijk gaat het jou ook lukken om af en toe nee te zeggen en mate te houden!

(H)erken je eetpatronen!

Is het de verleiding die je niet kan weerstaan of wordt het veroorzaakt door negatieve emoties? Zodra je herkent wat het probleem is, kan het probleem ook erkend worden en kun je eraan werken. Eerlijk tegen jezelf zijn is de eerste stap! Misschien weet je wel of je een emotie-eter of verleidingseter bent, maar heb je het gevoel dat het niet lukt om het probleem aan te pakken.

Hoe stop je emotie-eten

Als je eerlijk naar jezelf bent, weet je prima wat gezond eten is. In ieder geval in grote lijnen kun je begrijpen dat een appel gezonder is dan patat, je beter broccoli kunt eten dan een soft-ijsje en dat je beter water kunt drinken dan cola. Maar waarom lukt het dan steeds niet om het vol te houden? Iedere keer beland je ’s avonds op de bank met een zak chips of neem je toch maar een extra handje nootjes op de verjaardag van je tante. Je voelt je gefrustreerd. Vertelt jezelf dat je maandag wel weer begint zodat je op zondagavond nog een paar koekjes extra kunt eten. Echter blijkt de afspraak die je met jezelf maakt nooit echt te worden nagekomen. Je wordt moe van jezelf. Je stelt jezelf teleur. Gaat op zoek naar een nieuw dieet, die vervolgens weer niet lukt. Je hebt het gevoel dat je het iedere keer opnieuw verpest.

We leven in een emotie-eten maatschappij

afwijst, wat bekritiseerd wordt, want ‘dat is toch ongezellig?’. Tegelijkertijd wordt er gevraagd ‘of je dat nu wel zou doen’ als je er wél voor kiest om een taartje te eten. Het bekritiseren van ons eigen lichaam is een standaard gespreksonderwerp en iedereen heeft een mening over voeding.

‘Van te veel fruit word je dik’, ‘volg anders een slakkendag’, ‘drink alleen maar sappen voor een week’ of ‘koop bij ons deze shakes. Maar het is geen dieet hoor!’ We worden doodgegooid met tegenstrijdige berichten over hoe we er uit horen te zien. Wat we wel moeten eten. Wat we niet moeten eten. Wat we mogen dragen. Nog niet te beginnen over het culturele aspect van voeding, want dat is ook een gevoelig puntje. En er is nog zoveel meer over te zeggen, maar laat ik het afkappen voordat je net zoveel frustratie (dan wel passie) voelt als ik. Want laat ik dan maar zeggen: ondanks dat het tegenwoordig de norm lijkt te zijn, normaal is het niet.

We zijn uit contact geraakt met wat we écht nodig hebben en dat is ook logisch als het lijkt alsof het hebben van een verstoorde relatie met eten, de enige manier is. Er zijn meer mensen die een ongezonde relatie met henzelf en voeding hebben dan dat er mensen zijn die dat niet hebben. Mogelijk zonder dat ze hier zelf van bewust zijn. Maar hier komen we tot de keerzijde: bewustzijn creëert verandering en verandering is voor iedereen mogelijk. Als je merkt dat je last hebt van emotie-eten, overeten en/of eetbuien, is het fijn om eerst te begrijpen wat het triggert. Het kan een enkele, of meerdere, oorzaken hebben.

emotie-eten

Schaam je niet met emotie-eten

Als je alle bovenstaande tekst hebt gelezen, zal je merken dat er wat tegenstrijdige adviezen tussen zitten. Ik kan het me voorstellen dat het je in de war brengt en dat je nu geen idee hebt waar je kunt beginnen. Moet ik nou even doorzetten en niet eten als ik het wil of moet ik nu wel gewoon dat koekje nemen?

Uiteindelijk gaat het om de intentie waarmee je wilt gaan eten. Als je vanuit een prettig gevoel zin hebt om een koekje te eten, is het makkelijker om het er bij één te houden dan als je een emotionele leegte probeert op te vullen, waarbij eten niet de voldoening zal bieden waar jij naar op zoek bent.

En als je deze adviezen leert te begrijpen en implementeert in je leven, ga je het verschil voelen. Je gaat voelen wanneer je lichaam eten nodig heeft en wanneer het eigenlijk emotionele honger is wat roept. Daar mag je lief voor zijn. Voedt het maar. Met liefde, niet met eten. En als je met deze adviezen gaat leven, geef je jezelf de kans om dieper je persoonlijke ontwikkeling in te gaan. Er valt een last van je schouder, een extra laag die wordt afgepeld. Zie het als een strak touw dat je vasthoudt die je ontwikkelt.

Daarin is er natuurlijk ook geen ‘one size fits all’ benadering. Ieder persoon loopt tegen andere dingen aan en dat heeft ook andere adviezen nodig en het is oké als je daar hulp bij nodig hebt. Er is nog zoveel meer wat ik je kan vertellen, maar het gaat om bewustwording en toepassing. Wat een ander jou kan bieden is een spiegel, waarbij je dingen leert te zien die je zonder diegene niet had gezien. Het geeft je een stok achter de deur. Iemand die jou vertelt wat je eigenlijk niet wilt horen. En daar kan ik jou de helpende hand bieden. Want overeten, emotie-eten, eetbuien en overgewicht zijn geen dingen waar jij je voor hoeft te schamen. Het gaat zoveel dieper dan het gemis aan discipline. En er hoeven geen schuldgevoelens meer te zijn.

Wat wordt je volgende stap

Met een goeie levenscoach tegenover je, zal je leven nooit meer hetzelfde zijn. Dat moet je maar net willen natuurlijk. Meer vrijheid, meer plezier, meer geluk, meer lekker. Het begint met het elkaar leren kennen. Je kunt me tijdens die kennismaking vragen wat je wilt. Ik trek er graag in elk geval een uur voor uit om zo grondig mogelijk te ontdekken of het voelt als iets wat we vaker willen doen. Dat dat niet altijd gebeurt vind ik geen probleem. Het is juist fijn om dat te weten vóór we met elkaar aan de slag gaan. No hard feelings! Dat kan face-to-face, maar ook net zo makkelijk online. Vooral het laatste is makkelijk. Je zit dan niet vast aan reistijden en afstanden.

emotie-eten

Wees welkom voor een eerste gespreksverkenning. In dit eerste gesprek luister ik naar je levensvraag of veranderwens. Uiteraard vertel ik over mezelf als leefcoach. Na dit gesprek kijken hoe we de samenklik is en waar we de insteek maken om jouw leefverhaal een andere kleur en inhoudt te geven. 


Aanvraag kennismakingsgesprek

KENNISMAKINGSGESPREK