Lachen is gezond

Lachen is gezond! Ooit al eens gemerkt hoe goed je je voelt na een intense lachbui? Dat is volledig normaal! Want lachen zorgt ervoor dat je je beter in je vel voelt. Kun je je een moment herinneren dat je zo hard in de lach schoot dat het pijn deed in je buik? Dat je het bijna in je broek deed van het lachen? Een moment dat de tranen over je wangen liepen en dat je niet meer kon stoppen? Waarschijnlijk ontstaat er al een glimlach op je gezicht als je terugdenkt aan die grappige situatie. Onderzoek heeft aangetoond dat we met z’n allen steeds minder lachen. Verantwoordelijkheden in het dagelijks leven zorgen ervoor dat we ‘vergeten’ te lachen. Jammer, want het is goed voor je gezondheid om regelmatig te lachen. Het werkt onder andere als een vorm van meditatie om je mentaal te ontspannen en te genieten van het moment. Lachen is dan ook levenskunst. 

Zeven positieve effecten van lachen op je lichaam

  1. Goed voor het immuunsysteem. Mensen die veel lachen hebben een beter immuunsysteem dan mensen die weinig lachen. Door te lachen worden er extra witte bloedcellen aangemaakt. Deze witte bloedcellen ruimen virussen op, zo ben je beter bestand tegen infecties. Als er veel stresshormonen door je lichaam razen, wordt je immuunsysteem onderdrukt en ben je makkelijker vatbaar voor ziektes en infecties. Daarom zegt men vaak dat lachen het beste medicijn is!
  2. Het vermindert stress. Stress zorgt dat onze bloedvaten nauwer worden. Door te lachen neemt het stresshormoon cortisol af, waardoor de bloedvaten zich weer kunnen verbreden. De kans op een hartaanval zal verminderen omdat dit effect ook op de kransslagader van toepassing is. Door te lachen komen er stoffen in de hersenen vrij zoals, het gelukshormoon endorfine, serotonine en dopamine. Zij hebben een kalmerend en pijnstillend effect en zorgen voor een ontspannen houding en zorgeloos en opgewekt gevoel en dragen ze bij aan een positief effect op het immuunsysteem.
  1. Het zorgt voor een verbetering van de conditie en betere ontspanning. Tijdens het lachen zal je hartslag omhooggaan. Hierdoor wordt je bloed sneller rondgepompt. Bovendien train je automatisch je buikspieren door te lachen. Misschien heb je weleens buikpijn gevoeld na het lachen, dat zijn je buikspieren die zich hebben moeten aanspannen. Je longcapaciteit wordt groter door te lachen en je traint je middenrifspieren, waardoor je ademhaling beter wordt. Na deze lach-inspanning kan je lichaam zich makkelijker ontspannen omdat het lichaam automatisch in een herstelmodus komt.
  2. Je wordt knapper door te lachen en zorgt voor verbinding met mensen om je heen. Door veel te lachen train je je gezichtspieren. Bovendien straal je meer wanneer je een glimlach op je gezicht hebt. Dit maakt je aantrekkelijker en zal je meer zelfvertrouwen geven. Een glimlach op je gezicht zal je toegankelijker maken voor anderen en dat maakt dat je makkelijker verbinding krijgt met de mensen om je heen.
  3. Lachen brengt mensen samen. Iedereen op aarde spreekt ‘de taal van de lach’. Het is een echte ijsbreker. Als je iemand voor het eerst ontmoet of een lastig gesprek moet aangaan, kan een lach wonderen doen! Daarnaast heeft lachen volgens studies ook een beter effect op je lichaam als je het in groep doet.
  4. Lachen werkt pijnstillend. Mensen die vaak lachen zouden een hogere pijngrens hebben. De endorfines die vrijkomen door te lachen blijft achteraf nog even nazinderen, waardoor je de pijn vergeet! Als lachen voorgeschreven kon worden door een dokter, zouden veel farmaceutische bedrijven failliet gaan.

Hoe kun je meer gaan gezond lachen? 

Lachen zorgt voor een betere gezondheid en versterkt je immuniteit. Vind je van jezelf dat je te weinig lacht of zou je meer willen lachen? Dan kun je dit jezelf aanleren met de volgende tips.

  1. Neem je leven wat minder serieus en lach eens om jezelf of om je eigen ‘fouten’.
  2. Lach voluit in gezelschap van anderen. Lachen werkt aanstekelijk en samen lachen werkt beter dan alleen. Lach ook met andere mensen mee, waarschijnlijk krijg je samen de slappe lach.
  3. Zorg voor mensen om je heen waarmee je kunt lachen of waarvan jij vindt dat ze humor hebben.
  4. Train het lachen aan het begin van de dag door een glimlach op je gezicht te zetten, ook al is het geen spontane glimlach. Begin ‘gemaakt’ theatraal te lachen of begin een boosaardig of agressieve lach. Dit is vaak zo lachwekkend dat je waarschijnlijk echt in de lach schiet.

Wanneer je dit vaker doet, zal je gevoel voor humor, die misschien wel naar de achtergrond was verdwenen, meer naar boven komen. Je zal mentaal meer ontspannen worden en je gezichtsuitdrukking zal een stuk vriendelijker zijn. De stap naar een spontane lach ligt veel dichterbij. Zodra je spontaan gezond kunt lachen, is de stap naar een natuurlijke en ongeremde lach, heel klein.

Ups en downs

Dus, ik zou zeggen: Lach gerust eens om mensen die zich druk maken om alles en nog wat. Begin altijd bij jezelf, neem jezelf niet zo serieus en stel je daarom ook eens de vraag: Is dit waar ik me nu druk over maak over een paar jaar nog relevant? Ieder leven kent ups en downs. Daar val niet veel aan te veranderen. Je kunt dus maar beter rustig meedeinen op de leefgolven. Zelfs tegenslagen kunnen een goudmijn zijn voor je houding in het leven als je lachen maakt tot je levenskunst. Ik ken iemand die zich het ziekenhuis uitgelachen heeft. De artsen stonden voor een raadsel. Ook de natuur doet een duit in het zakje. Laatst hoorde ik een boswachter zeggen: Ik hou van wijds; in een bos staan al die bomen in de weg, dan zie ik niks. Ik zou zeggen maak lachen tot een levenskunst en je creëert je het mooiste kunstwerk ooit.