NieuwsBlog

Leer met te leven in het nú

In onze Westerse maatschappij leven we vaak volledig in onze bovenkamer, onze breinmachine en razen we als een dolle door het leven heen. We nemen niet de tijd om stil te staan en ons te focussen op het enige moment dat er daadwerkelijk toe doet: het nú. Alles gebeurt in het nú en toch bevinden we ons vaak heel ergens anders. Leef jij in het nú? Ben je echt aanwezig in het huidige moment of ben je in gedachten meestal heel ergens anders? Maak jij je veel zorgen om de toekomst of heb je de neiging om in het verleden te blijven hangen? Of … loop je onnodige te dagdromen over morgen? Ja, waar ben jij eigenlijk??

Het nú is het enige moment dat er echt toe doet. Niets gebeurt gisteren, niets gebeurt morgen, alles gebeurt nú. En toch zijn we vaak overal behalve in het nú – in het huidige moment – aanwezig. Los van dat het mentaal en fysiek uitputtend is om altijd maar in gedachten ergens anders te zijn, en om ons zorgen te maken, te klagen, te malen etc., is het ook zonde om nooit eens volledig in het huidige moment te zijn. Voor je het weet heb je een leven lang veel naar het verleden teruggekeken en veel nagedacht over een betere (of slechtere) toekomst, zonder echt te genieten van het leven dat zich op ieder moment daadwerkelijk afspeelde.

Word je intens bewust van het huidige moment

Waar ben je nú? Wat ben je nú aan het doen? Wat gebeurt er om je heen? Als je je volledig focust op het huidige moment – niet op gisteren, morgen, vijf minuten van nú – en alles wat dat moment met zich meebrengt, dan krijgt je geest niet de mogelijkheid om zich op allerlei andere dingen te richten en om te gaan malen, beargumenteren, labels te plakken etc. Word je dus intens bewust van het huidige moment.

Gebruik daarbij je zintuigen volledig. Wees daar waar je bent. Kijk om je heen. Kijk, maar interpreteer verder niet. Zie het licht, de vormen, kleuren en texturen. Wees je bewust van de stille aanwezigheid van elk ding. Wees je bewust van de ruimte waarin alles bestaat. Luister naar de geluiden; beoordeel ze niet. Luister naar de stilte achter de geluiden. Raak iets aan, wat dan ook, en erken dat het er is. Observeer het ritme van je ademhaling. Voel de lucht in – en uitstromen. Voel de levensenergie in je lichaam. Sta toe dat alles, binnen in je en buiten je is zoals het is. Maak het tot een gewoonte. Neem een bepaalde routine activiteit die je vaak doet en doe die iedere keer met je volle aandacht.

Wat ontbreekt er op dit moment

Stel jezelf de volgende vraag: Wat ontbreekt er op dit moment? nú, op dít moment. Stel jezelf die vraag, maar begin niet met nadenken over het antwoord. In plaats daarvan; doe je ogen dicht, wees volledig stil en voel, wees aanwezig. Deze vraag is erop gericht je aandacht volledig in het huidige moment, het nú, te brengen. Een andere vraag die je jezelf kunt stellen is ‘heb ik op dit moment een probleem?’ Ook hier is het niet de bedoeling dat je over het antwoord na gaat denken, maar dat je volledig alert bent alsof je op het antwoord wacht. Je zult zien dat zolang je alert blijft en niet na gaat denken er geen antwoord komt.

Luister naar de stem in je hoofd en doe niks

Vrijwel iedereen heeft ze; een of meerdere stemmen in je hoofd die continu, de hele dag door becommentariëren, oordelen, klagen, peinzen over het verleden en zorgen maken over de toekomst. Over een ander, maar vooral ook over jezelf. Meestal alleen in je hoofd, maar soms ook hardop. Besteed vooral aandacht aan die gedachten die steeds maar weer terug komen. Die je je misschien al jaren lang voor jezelf herhaalt. Als je naar die stem luistert, doe dat dan zonder te oordelen. Observeer alleen wat je hoort, verder niets. Merk de stem op en laat hem er zijn. Je kunt de stem alleen bewust opmerken op het moment dat jijzelf daadwerkelijk aanwezig bent. En als jij aanwezig bent, dan ben je niet in gedachten ergens anders. Je bent in het nú.

Kijk of je op kunt merken hoe vaak je geest überhaupt bezig is te ontsnappen aan het nú. Hoe vaak je in gedachten in de toekomst bent (die of beter of juist slechter voorgesteld wordt dan het huidige moment) of juist in het verleden ronddwaalt (waar je vaak heel plezierige of juist onaangename momenten herleeft).

Observeer je emoties

Emoties ontstaan waar je geest en je lichaam elkaar ontmoeten. Het is de reactie van je lichaam op je geest. Maak er een gewoonte van om je emoties te observeren. Sta bij jezelf stil of je op dit moment überhaupt emoties voelt. Wees daarbij heel stil en alert en merk op of ze er zijn. Niets meer en niets minder. Denk er dus niet verder over na en oordeel niet. Je bent op dat moment even vrij van alle gedachten en bent volledig aanwezig in het huidige moment, het nú.

Of wees je intens bewust van een emotie die op komt zetten of al op volle kracht binnen in je woedt. Keer je er niet van af. Face it! Voel het volledig. Voel het, maar denk er niet over na. Geef al je aandacht aan het gevoel; niet aan de persoon, de gebeurtenis of de situatie die het veroorzaakt heeft. Hang er geen mentaal label aan. Geef het je volledige aandacht en wees alert. Observeer en oordeel verder niet. Laat het zijn voor wat het is en accepteer het.

Observeer je gemoedstoestand

De meeste mensen gaan door het leven met een bijna continú gevoel van ontevredenheid, ongemak en spanning, wat veroorzaakt wordt door onnodig oordelen en weerstand tegen wat is. Vaak zijn ze zich er helemaal niet zo bewust van, omdat het er praktisch altijd is. Net zoals je een constant geluid, zoals het gezoem van een koelkast, pas opmerkt op het moment dat het stopt, merken ze dit gevoel pas op, op het moment dat het bij uitzondering eens onderbroken wordt.

Probeer dit gevoel daarom zoveel mogelijk bewust te maken. Observeer de diverse manieren waarop ongemak, ontevredenheid en spanning zich binnen jou manifesteren. Maak het een gewoonte om je gemoedstoestand te onderzoeken door jezelf de vraag te stellen wat je op dit moment binnen in je voelt. ‘Voel ik mij op mijn gemak op dit moment?’ ‘Doe ik wat ik doe met plezier, gemak en een gevoel van lichtheid?’ Op het moment dat je je niet plezierig, gemakkelijk of licht voelt, dan is dat een teken dat je niet in het Nú leeft. Probeer je aandacht dan op niets anders te richten dan op datgene wat je op dít moment aan het doen bent. Zo kom je weer terug in het nú.

Wees volledig aanwezig in je lichaam

Het lichaam kan heel goed gebruikt worden als hulpmiddel om je in het nú te brengen. Richt je aandacht daarvoor volledig op het innerlijke energieveld van je lichaam. Observeer of je dat op kunt merken, kunt voelen; of je je lichaam als het ware van binnenuit kunt voelen. Wees volledig aanwezig in je lichaam. Op het moment dat je aandacht en bewustzijn bij en in je lichaam is, is die niet in je hoofd en krijgen gedachten geen kans. Je kunt niet volledig in je lichaam zijn zonder ook volledig aanwezig te zijn in het nú.

Word je bewust van je ademhaling

Je ademhaling is altijd bij je. Het is daarom altijd beschikbaar als ankerpunt om je op te focussen. Word je daarom zo vaak mogelijk bewust van je ademhaling. Voel de lucht in – en uit je longen stromen. Focus je volledig op je ademhaling. Gedachten krijgen zo geen kans en je bent aanwezig in het nú. Je ademhaling is een prachtig gereedschap. Het wordt ook wel gezien als dé link tussen lichaam en geest. Het is de enige noodzakelijke levensfunctie die je op commando van de auto-pilot af kunt halen. En door bewust adem te halen beïnvloed je niet alleen je lichaam heel direct, maar ook je geest. Waar je ook bent, wat je ook doet, je ademhaling is er om je te helpen. Het is altijd tot je beschikking om je te kalmeren en je aandacht naar het hier en nú te brengen.

Luister naar de stilte

Luisteren naar de stilte, waar je ook bent, is een gemakkelijk en directe manier om meer bewustzijn te creëren. Wees je bewust van de stilte die er altijd is. Die achter en tussen alle geluiden zit; de stilte waar vanúit alle geluiden ontstaan. Luisteren naar stilte maakt stilte in je zelf.  Al je aandacht wordt namelijk weggeleid van je gedachten en gaat toe naar het luisteren. Alleen de stilte in jezelf kan de stilte buiten jezelf waarnemen. Je bent volledig alert en aanwezig. Iedereen heeft diep vanbinnen een kern van rust en stilte. Dit rustpunt kun je inzetten in tijden van stress en gebruiken om grote of kleine problemen in je leven op te lossen.

Geef je over en accepteer

Het leven is vaak als een achtbaan. Er zijn stukken dat je lekker vooruit gaat, er zijn grote pieken die je vlinders in je buik bezorgen en er zijn diepe dalen die je voelt in je maag. En net als je lekker omhoog lijkt te gaan, ben je alweer bezig aan een afdaling. Het leven is dynamisch. Je weet nooit wat er om de hoek op je wacht. Je maakt fijne dingen mee en je maakt vervelende dingen mee, daar kunt je weinig aan veranderen. En dat is dus ook meteen de kern van acceptatie. Je vindt rust en vrijheid als je, ook in moeilijke tijden, het leven kan aanvaarden zoals het is. Met al haar schoonheden en imperfecties. Door even niets te willen, niets te hoeven veranderen, je niet te verzetten en alles even te laten zoals het is.

Sta regelmatig stil, kom tot jezelf en accepteer je leven zoals het is. Dit kun je doen door te mediteren, door van je af te schrijven of door bewust en in het moment te zijn. Het gevoel van goedkeuring maakt je tijdelijk vrij van je verlangens, en dus vrij van bijna al het lijden. Wanneer je dit regelmatig doet, zul je merken dat je deze houding vergeleken met het leven mee zult dragen in het dagelijks leven. Je zult stabieler zijn in moeilijke tijden, en meer kunnen genieten van je leven. Leren accepteren is niet altijd makkelijk. Maar je zult merken dat je snel leert, en dat je de wereld om je heen steeds makkelijker kunt loslaten. En zo zul je je stap voor stap steeds vrijer en rustiger voelen.

Je geest heeft de neiging om voortdurend te oordelen over van alles en nog wat. Dit creëert conflict, drama en pijn. Je overgeven is het laten gaan van mentaal-emotionele weerstand tegen wat is. Weerstand snijdt je af van andere mensen, jezelf en de wereld om je heen. Weerstand is per definitie een actie die in je hoofd plaatsvindt. Het laten gaan van weerstand betekent dat je dingen laat zijn zoals ze zijn. Je accepteert wat is. Je geeft je over aan het huidige moment, aan het nú en bent vrij van je geest.

Je kunt ook je ogen dicht doen en jezelf de volgende vraag stellen: ‘wat zou mijn volgende gedachte zijn?’ Wordt dan heel alert en wacht op de eerste gedachte die bij je opkomt. “Wees als een kat die bij het hol van een muis wacht.” Je zult zien dat je dan heel stil en alert bent. Je bent even vrij van alle gedachten. Je bent in het nú. Het is erg fijn en ook erg goed voor je om even helemaal vrij te zijn van je geest. Ik hoop je daarom met deze blog enkele aantal handvatten gegeven te hebben om meer in het nú te kunnen leven.

Heb jij het gevoel dat je meer in het verleden leeft dan in het heden, maak dan een vrijblijvende afspraak met mij. Dat kan zowel overdag als in de avonduren. Gun jezelf de kans om meer gezond in het heden te leven!

E-mail: info@spreekmetfreek.nl