NieuwsBlog

Samen praten helpt écht

Hoe pijnlijk ook, voel en herken je de idiotie van je eigen naar-beneden-halende gedachtes? Soms helpt zo’n kattige opmerking dus om je dit in te laten zien. Herken je het dat mensen om je heen het vaak lastig of pijnlijk vinden om naar jouw werkeloosheid te vragen? En herken je het dan ook dat je het, afhankelijk van de persoon natuurlijk, soms juist prettig vindt om over je twijfels, zorgen en angsten te kunnen praten? Maar ja, de ander denkt natuurlijk dat je je hierdoor alleen nog maar rotter gaat voelen. Dus denkt men dat het beter is ‘het er maar niet over te hebben’. En dit laatste is het grootste misverstand ter wereld. Bijna net zo onjuist als het idee dat als je iemand vraagt of hij suïcidale gedachtes heeft, hij deze in praktijk zal gaan brengen. Uit mijn ruim 30-jarige ervaring als psycholoog in Drachten kan ik je uit ervaring vertellen dat praten helpt en juist verlichting brengt. 

Praten is je gevoel wakker laten worden

Waar je niet over praat, blijft schreeuwen in je hoofd en houd je letterlijk wakker uit je slaap. Het blijft knagen aan alles wat je doet en belemmert je dagelijks doen. Hoe langer je niet praat over wat je dwars zit waar of wat dan ook hoe meer klem je komt te zitten in jezelf. Spreken is zilver, zwijgen is goud, dat is iets wat mijn oma altijd zei, maar meer dat je je gezonde verstand gebruikt voordat je over iemand een emmer woorddiarree uitstort. Soms is stil zijn beter of denk in ieder geval gezond na voordat je gaat praten. Zo kijk ik naar dat spreekwoord en zo voel ik het ook.    

Niet iedereen praat even gemakkelijk over zijn gevoelens. Zelfs het erkennen van je eigen gevoelens kan al moeilijk zijn. Veel mensen voelen zich daar oncomfortabel, kwetsbaar, beschaamd of zwak bij. Of ze weten niet hoe ze woorden zouden moeten geven aan hun gevoelens. Toch is het belangrijk om gevoelens te durven beleven, verwoorden en verkennen – daarom staat dat ook zo vaak centraal in coachingsgesprekken die ik heb met mensen. Met deze NieuwsBlog over praten wil ik laten ervaren wat de meerwaarde kan zijn van praten. Maar ook als je er niet uitkomt en je gevoel niet wakker kunt laten worden is het zo gek nog niet om mij als praatwekker te gebruiken. Praten lucht niet alleen op, het lost ook op. Ook als je geen wakkere prater bent, je bent wel een gevoelsmens en ik krijg je praatgevoel zeker wakker. Het zal je leven een extra geluksboost geven.

Niet praten is ongezond voor hoofd en lijf

Het probleem met het niet uiten van gevoelens – het zogeheten binnenvetten – is dat ze daar sterker van worden. Mensen die hun gevoelens onderdrukken zijn dan ook vatbaarder voor depressie en angst en bovendien kunnen ze er allerlei vervelende andere gevoelens bij krijgen. Bijvoorbeeld teleurstelling (over hoe je je voelt) of boosheid (op een ander, die niet weet hoe je in je vel zit en misschien niet goed reageert). Je kunt er bovendien lichamelijke klachten van krijgen, want het binnenvetten is belastend voor je lijf. Daar komt namelijk spanning op te staan. Uit onderzoek blijkt samenhang tussen het niet uiten van gevoelens en hartziektes, met name verhoogde bloeddruk, en zelfs de gekste ziekten kunnen om de hoek komen kijken. Mensen die hun gevoelens niet uiten begrijpen anderen vaak minder goed, omdat ze minder gevoelig zijn voor sociale signalen van zichzelf en hun gesprekspartners. Ook de relatie met hun partner gaat meestal niet zo goed. Tot slot kan het onderdrukken van gevoelens leiden tot leefproblemen, ik zal je uitleggen waarom.

Praat- en gevoelskousen leven langer, is dat even verrassend! Mensen die makkelijker praten over hun dwarsigheid, vrolijkheid of andere kronkelvormen, positief of negatief, leven langer. Daar hoef je niets voor te doen. Kletsmajoors staan over het algemeen ook positiever en creatiever in het leven. Ikzelf ben het levende bewijs. Nu ik zo richting de 65 jaar sjouw zou je denken dat begint toch minder te worden hier en daar. Het tegendeel is waar, vanaf mijn 60e ben ik begonnen als cabaret coach, opleidingen gevolgd voor podiumwerk, praattypetjes en zangles. Mijn praatkwebbels zorgen er juist voor dat ik bruisend, positief en creatief in het leven sta vol met enthousiaste plannen. Praten over je gevoelens is therapeutisch.

We hebben de neiging om onze gevoelens te verbergen wanneer we met andere mensen zijn. We schamen ons om toe te geven dat we gevoelens voelen die we als negatief beschouwen en geloven onterecht dat we er uit zullen zien als zwakke mensen in de ogen van anderen. Praten over je gevoelens is misschien iets wat je niet graag doet, omdat je emotioneel sterk wil zijn. Wellicht wil je niet beïnvloed worden door dingen. De meeste mensen willen een beeld schetsen van een ‘volwassen en rationele persoon’. Was het niet in de opvoeding vaak de kreet ‘Gebruik je verstand daar heb je het voor gekregen!’ Herkenbaar?

Inderdaad, het toepassen van rationeel denken en elke dag een beetje volwassener proberen te zijn is geweldig verstándig. Allereerst voor onszelf, omdat we hierdoor veel onnodige problemen kunnen oplossen. Maar ook voor anderen; onze relaties zullen waarschijnlijk verbeteren. O, ja? Niet overdrijven, onze gevoelens goed managen en op een functionele en verstandige manier handelen is ook van invloed op onze omgeving. Dat is ‘op safe’ laveren door het leven, maar is het leven met altijd een veiligheidsgordel comfortabel? Is het niet bij elke bocht of rempoging beklemmend?

Wat maakt dat praten goed voor je is

Of het nu negatieve of positieve gevoelens zijn, praten over je gevoelens is altijd goed. Praten over positieve gevoelens is goed omdat dit ze nog beter maakt en het vieren of delen ervan geweldig is. Wie zou aarzelen om goed nieuws en geluk met mensen te delen?

We hebben echter ook redenen om negatieve gevoelens te delen. Het belangrijkste is dat we door ze op tafel te leggen, er niet langer voor weg kunnen lopen en waarschijnlijk de verantwoordelijkheid op ons nemen om ze onder ogen te zien. We leggen de gevoelens bloot, waardoor ze waarschijnlijk zullen afnemen. Door over je gevoelens te praten, kun je ze naar buiten brengen om andere standpunten te horen, vaak minder hard dan jezelf.

Toch is het praten over je gevoelens iets wat in mijn praktijk door de meeste mensen wordt ervaren alsof ze voor een muur staan waar ze doorheen moeten. Dat komt doordat ze vaak leven vanuit hun verstand, hun denken en geen aandacht schenken aan hun gevoel. Ze willen het vaak wel, maar kunnen er om de een of andere reden niet toekomen. Je leeft vanuit een modus waarin de denker achter het stuur zit van je leven en de voeler ergens op de achterbank of nog erger in de kofferbak bivakkeert. Als jij dit herkent maak een afspraak, breek de verstandsmuur af en ga leven vanuit je gevoel. Laat de denker en de voeler samen je leven sturen, in balans. 

Praatblokkades

Moet je je gevoelens uiten? Nou nee, niets moet! Voordat ik je hier een antwoord op kan geven is het belangrijk te beseffen wat gevoelens zijn en waarom we gevoelens hebben. Ieder mens heeft gevoelens, of je dat nu wilt of niet. Je bent in staat om gevoelens te ervaren zoals verdriet, angst, boosheid en vreugde en alle gevoelens die hier afgeleide van zijn zoals onzekerheid,  bezorgdheid, irritatie en teleurstelling. Wellicht heb je geen contact meer met je gevoelens of wil je geen gevoelens ervaren. Er zijn veel manieren om niet te voelen, daar heeft het verstand genoeg trucs voor.

Wanneer je moeite hebt om gevoelens te accepteren, wordt het extra moeilijk om erover te praten. Je voelt je er ongemakkelijk bij, je wordt er onzeker van of je voelt je kwetsbaar. Toch is het belangrijk om gevoelens te durven ervaren en te uiten. Maar heb jij het léf om jezelf kwetsbaar op te stellen en je verstand af en toe in twijfel te trekken? Ben jij die veiligheidsgordel af en toe niet spuugzat?

Het onderdrukken van gevoelens heeft op termijn schadelijke gevolgen voor je gezondheid, het beperkt je in sociale relaties en in de kwaliteit van leven. Daarnaast kan het leiden tot cynisme,  vervreemding of depressie. Er zijn veel manieren om niet te hoeven voelen. Zo kun je gevoelens weg rationaliseren of bagatelliseren. De veel gehoorde kreet die ik hoor is ‘Zo ben ik nu eenmaal.’ of een andere die met stip op één staat ‘In onze familie zijn wij geen gevoelspraters’. Dit zijn allemaal kletssmoezen en worden gebruikt als een schild om maar niet te hoeven praten over wat er écht speelt.

Gevoelens zijn belangrijk

Gevoelens laten je merken hoe het met je gaat; ze geven aan waar je blij, bang, verdrietig, teleurgesteld of boos van wordt. Dus door het contact met gevoelens leer je je zelf beter kennen en door je te uiten, leren anderen jou beter kennen. Ze zijn een leidraad bij het maken van keuzes, ze zorgen voor je welzijn, omdat ze aangeven waar je bijvoorbeeld tegen op ziet. Boosheid heb je nodig om in je kracht te staan en bij het stellen van grenzen.

Door middel van je gevoelens kun je het leven ten volle ervaren, ze helpen je verlies te verwerken, zorgen voor diepgang en intimiteit in je relaties en ze helpen je krachtig te zijn. Wanneer je geen contact hebt met je gevoelens zul je anderen vaak minder goed begrijpen, omdat je sociale signalen en gevoelsbehoeften niet waarneemt van je gesprekspartners. Écht voelen is écht leven! Voelen is het belangrijkste om het leven ten diepste mee te maken in alle opzichten.

Gevoelens maken zich kenbaar als een energie in je lichaam

Dat is het meest duidelijk wanneer je boos bent, want dan voel je de neiging om te slaan of te trappen. Maar ook andere gevoelens zijn een energie. (gevoelens = energie in beweging). Wanneer je deze energie tegenhoudt kun je je voorstellen dat je een soort innerlijk stuwmeer maakt. De energie hoopt zich op in je lichaam en verandert in fysieke spanning in je spieren of in je organen. Daardoor kunnen fysieke klachten ontstaan of je wordt snel prikkelbaar. Het niet uiten van je gevoelens beïnvloedt je lichamelijke gezondheid. Het maakt dat je lichaam meer spanning opbouwt dan nodig is. Veel mensen hebben dan ook nek- en schouderklachten. Of maag- en darmklachten. En zo zijn er veel meer lichamelijke klachten die komen door gevoelsblokkades.

Het uiten van gevoelens is een manier om spanning kwijt te raken
Gevoelsspanningen ontstaan vaak in interactie met andere mensen of door omstandigheden op het werk, studie of thuis. Door gevoelens te uiten kun je je weer ontspannen. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Wanneer gevoelens in het gezin waarin je opgroeide geen aandacht kregen of veroordeeld werden als zwak, heb je geleerd om ze te negeren of onderdrukken. Voordat je gevoelens kunt uiten zul je eerst het contact met gevoelens moeten herstellen en gevoelens ervaren als een belangrijke informatiebron. Als je gevoelens niet accepteert ga je ze natuurlijk ook niet uiten. Misschien herken je je in de volgende reacties:

  • Ik was boos omdat ik me onrechtvaardig behandeld voelde, maar durfde dit niet te uiten.
  • Ik voelde me verdrietig omdat ik in een sollicitatiegesprek ben afgewezen. Toen ik thuis kwam heb ik een pak koekjes leeggegeten.
  • Ik maak me zorgen over mijn relatie. Mijn partner is vaak afwezig, maar ik ben bang als ik hem/haar aanspreek dat hij/zij boos wordt.
  • Op het werk wordt te veel van me gevraagd, maar ik durf mijn grenzen niet aan te geven omdat ik dan anderen ga belasten.
  • Het gaat niet goed met me, maar ik doe alsof er niets aan de hand is.
  • Ik uit mijn gevoelens moeilijk want ik wil geen last zijn voor anderen.
  • Ik ben nogal serieus, daardoor vind ik het moeilijk om echt te genieten.
  • Mijn lichamelijke klachten komen simpelweg omdat ik het druk heb.
  • Ik ben nu eenmaal niet zo’n ontspanningstype, ik ben het liefste bezig.
  • Ik ben zo op mijn best dus waarom ik zou ik veranderen?
  • Bla … bla … bla … bla … – Ken je nog meer uitvluchten?

Heb je een praatpaal nodig

Het lukt niet iedereen om gevoelsstappen te zetten. Dat kan allerlei redenen hebben. Geef jezelf niet de schuld. Soms ligt het wat gecompliceerder of heb je te weinig mensen in je omgeving die je kunnen steunen. Het kan helpen om met een buitenstaander te praten over lastige onderwerpen omdat het veiliger kan voelen dan met iemand in je eigen omgeving.

Iedereen kan leren gevoelens te ervaren en te uiten en te doorvoelen. Je kunt leren weer bewust te worden van je gevoelens en ze gebruiken voor je eigen geestelijke- en lichamelijke gezondheid. Je kunt leren om te gaan met lastige gevoelens van jezelf en anderen zoals boosheid, verdriet en angst. Gevoelens kun je leren te accepteren als een natuurlijk onderdeel van jezelf. Gevoelens kun je leren gebruiken als een kompas in je leven en om diepgang te creëren in je relaties, je werk, je studie of wat je ook dagelijks doet. Het zal je leven een extra geluksboost geven in alles.

Wat heb je nodig om de gevoelsklik te ontdekken

Wat er voor nodig is, is bereidheid om jezelf beter te leren kennen. Dat kan confronterend zijn omdat het beeld dat je van jezelf hebt misschien niet klopt. Sommige mensen denken dat ze nuchter zijn, maar blijken uiteindelijk heel gevoelig te zijn. Heel veel mensen zien al op jonge leeftijd om diverse redenen hun gevoelsthermometer dalen tot onder nul. En ja, het kost enige tijd om weer te kunnen voelen en jezelf te accepteren als een gevoelsmens. Maar de rijkdom die je daarna ervaart is extatisch. In mijn ruim 30 jaar dat ik als psycholoog en coach werk in Drachten vind ik de gevoelsgesprekken nog altijd de mooiste gesprekken. Weet je waarom? Omdat ik mensen laat ervaren wat het is om thuis te komen in hun écht echte zelf. Als mensen dat eenmaal hebben ontdekt ervaren ze een gevoelsschat die alles in hun leven verdiept en verrijkt tot ongekende hoogtes.

Wie zijn eigen gevoelens goed kent en accepteert, kan zich gemakkelijker verplaatsen in de gevoelswereld van anderen. Daardoor verbetert de kwaliteit van je relaties. Door het bevorderen van je gevoelswelzijn, ondersteun je je lichamelijke gezondheid. Tegelijkertijd leer je jezelf beter kennen en krijg je meer vat op je gevoelens en kun je jezelf beter aanvoelen in je leefsituaties.

Praten vanuit je gevoel van dat moment geeft verbinding, het gevoel dat je gezien wordt, dat je er mag zijn. Als de ander zich in kan leven vanuit eigen ervaringen dan voel je je begrepen, gekend. Daardoor ben je niet meer alleen in je ervaring. Niet meer eenzaam. Zulk contact kan troosten bij pijn, angst, verdriet. Contact voedt ons, het vervult, verrijkt. Contact kan verdieping geven, het kan je tot inzichten leiden waar je alleen niet op kwam. Contact kan spannend en uitdagend zijn, ons uitnodigen voorbij onze grenzen te gaan en nieuwe ervaringen op te doen. Contact is in verbinding zijn met elkaar vanuit je gevoel in het hier en nu, in je lichaam. Contact bied je de ervaring dat je er bent dat je leeft, het geeft levenslust.

Ben jij gevoelsarm

Leef jij vaak vanuit je verstand en zet jij de denker en de doener achter je levensstuur en zit je gevoelsleven op de achterbank of nog verder verstopt, maak een afspraak. Ontdek samen met mij de rijkdom van wat een schat écht voelen je oplevert in alles wat je doet, voelt en ervaart. Blijf niet achter je verstandsmuur zitten, maar breek hem af en kom thuis in je gevoelshuis.

Je kunt al binnen twee weken met mij een afspraak maken zowel overdag als in de avonduren. Ik heb een vrijstelling van de avondklok dus dat hoeft geen belemmering te zijn. Een eerste gesprek kost je niets en verplicht tot niets. Ben jij gevoelsarm? Voel je welkom bij iemand die leeft vanuit zijn gevoel én verstand. Iemand die weet waar het verstand schuurt en schaaft en wat er achter zit om het gevoel te laten bloeien. Durf over de gevoelsdrempel heen te stappen en ontdek wat voor prachtige wereld er op je wacht.  

Warme groet Freek


    AANVRAAG KENNISMAKINGSGESPREK LEVENSCOACHING

    Graag alle gevraagde velden invullen.

    Na het invullen van het formulier ontvang je een uitnodiging voor het kennismakingsgesprek met indien mogelijk de voorgestelde datum. Mocht deze niet passend zijn bied ik je een alternatief aan met een nieuwe datum en tijdsvoorstel. Nadat je akkoord hebt gegeven ontvang je een afspraakbevestiging.