Hoe voorkom je een burn-out

Een burn-out voorkomen is écht een stuk wenselijker dan ervan herstellen. Waarom? Omdat herstel maanden kan duren. Een burn-out voorkomen doe je vooral door kleine gewoontes te vormen en aan te passen. Je komt niet in een burn-out door te hard werken. Je komt in een burn-out door hard werken zonder de tijd te nemen om te herstellen. Om een burn-out te voorkomen is het belangrijk om in jouw drukke leven je eigen grenzen goed te bewaken. Vraag niet steeds te veel van je zelf, maar bouw rustmomenten in en zorg dat je voldoende beweegt.

Als je eenmaal thuis zit door een burn-out heb je een lange weg te gaan voordat je weer de oude bent. Zonde, want zover hoeft het in principe niet te komen, als je op tijd aan de bel trekt. Helaas is het vaak voor veel mensen pas duidelijk wat er aan de hand is, als het kwaad al is geschied. Als je eenmaal thuis zit door een burn-out heb je een lange weg te gaan voordat je weer de oude bent. Zonde, want zover hoeft het in principe niet te komen, als je op tijd aan de bel trekt. Helaas is het vaak voor veel mensen pas duidelijk wat er aan de hand is, als het kwaad al is geschied.

Zorg gezond voor je eigen welzijn

Je werk is belangrijk voor je – dat is duidelijk. Als je een burn-out wilt voorkomen is het belangrijk dat je zelfzorg nét zo belangrijk maakt. Al is het maar omdat je lichamelijke, emotionele en mentale gezondheid samen het platform vormen voor het werk dat je verricht. Als jij niet in vorm bent (vermoeid, overwerkt, angstig, paniekerig, etc.) dan kun je veel minder waarde toevoegen in je werk. Goed voor jezelf zorgen is een essentieel onderdeel van werksucces. De balans bewaren voorkomt een burn-out en zorgt ervoor dat je rustig door kunt werken. Dag in dag uit. Met plezier, voldoening en hoge effectiviteit.

Zorg voor een gezonde planning

Hoe meer er van je gevraagd wordt, des te belangrijker het is dat je een weekplanning maakt. Een weekplanning helpt je prioriteiten stellen, balans creëren en overzicht bewaren. Dit brengt rust, vertrouwen en een gevoel van controle. Drie gevoelens die helpen een burn-out te voorkomen. Met een weekplanning geef je jezelf de vrijheid om te stoppen met nadenken of wat je doet wel ‘het juiste’ is. Je kunt gewoon aan de slag gaan volgens je plan, en erop vertrouwen dat hiermee alles gedaan komt.

Hoewel de één er meer waarde aan hecht dan de ander, brengt het maken van een planning vaak veel rust met zich mee. Zodra je je taken duidelijk hebt opgeschreven – evenals de momenten waarop je ze gaat uitvoeren – hoeven ze namelijk niet meer in je hoofd rond te spoken. Mijn tip is maak elke week vooraf de planning voor zowel je werk als privé.

Burn-out is beroepsziekte nummer één

Een burn-out voorkomen wil uiteraard iedereen. Niemand wil zich volledig uitgeput voelen, emotioneel ingestort of +/- 8 maanden (of nog veel langer) ziek thuis zitten. Daarnaast is het niet altijd een zekerheid dat iemand volledig uit een burn-out komt. Vaak blijven er ook na een burn-out stressklachten bestaan die een hoop plezier verpesten. Zo langzamerhand kent bijna iedereen in zijn of haar omgeving wel iemand die een burn-out heeft of heeft gehad. Onze maatschappij vraagt veel van ons en er zijn steeds meer mensen die het werktempo en de werkdruk niet aankunnen.

Als coach zie ik wat er kan gebeuren als je in een burn-out belandt. Levenslustige, aardige en ambitieuze mensen vallen van het ene op het andere moment in een situatie die ze nog niet eerder hebben meegemaakt. Bijna altijd is er een lange periode met veel stress aan voorafgegaan.

Al 35 jaar behandel ik mensen met burn-out en overspannenheid. Ik heb hiervoor een speciale formule ontwikkeld, die gebaseerd is op energie, voeding, beweging en hoe de mindset is vergeleken met werk en privé. Dit maakt dat mensen relatief snel uit de burn-out komen.

Er zijn drie soorten burn-outs

De eerste is de vorm waar je waarschijnlijk het eerst aan denkt: overwerkt zijn. Dit gaat om de persoon die keihard werkt, totdat ‘hij er bij neervalt. Lange uren tot diep in de nacht achter de laptop doorbrengt en in het weekeind ook menig uurtje in zijn mailbox spendeert. Deze groep mensen hebben vaak de neiging om negatief over het bedrijf waar ze voor werken te spreken. Omdat ze het gevoel krijgen dat ze niet genoeg worden gewaardeerd of genoeg kansen krijgen. Eigenlijk is dit gewoon een manier om hun stress kwijt te kunnen. Op een gegeven moment wordt de stress en frustratie te veel en belanden ze in een burn-out.

De tweede groep gaat voornamelijk over mensen die niet genoeg uitgedaagd worden. Het kan zijn dat ze zich vervelen ook wel genoemd bored-out, waardoor ze afleiding gaan zoeken buiten de deur. Omdat ze op deze manier afstand nemen van hun werk en collega’s kan het kantoorleven een nare bijsmaak krijgen. Deze mensen kunnen niet met een trots gevoel kijken naar hun werkzaamheden of het bedrijf waar ze werken.

De derde, en laatste groep, gaat om mensen die niet genoeg aandacht krijgen en totaal ongemotiveerd zijn. Ze zouden wel doelen willen hebben en meer willen bereiken, maar kunnen dat niet in hun werk vinden. De motivatie ontbreekt om er echt voor te vechten en hard te werken om te bereiken wat ze echt willen, waardoor ze het opgeven en hierdoor stress ervaren.

Goedbedoelde adviezen bij burn-out

Kortom: het burn-out spook ligt op de loer en de kans is reëel dat het jou of iemand in je omgeving te pakken krijgt. Veel mensen zijn bang dat ze ook in een burn-out belanden. Goedbedoelde adviezen over hoe je het kunt voorkomen gaan als warme broodjes over de toonbank: ‘Rustig aan doen!’ ‘Bewaak je grenzen!’ ‘Tijd voor jezelf nemen!’ ‘Zeg vaker nee!’ Het lijkt zo eenvoudig: rustiger aan doen en je grenzen bewaken. Maar het in de praktijk brengen van deze adviezen is niet gemakkelijk. Bovendien helpt het niet zomaar. Zeker niet als je van onthaasten óók nog een dwingend moeten weet te maken.

Burn-out behandeling op maat

Voor een spoedig herstel is het belangrijk dat jij de juiste behandeling krijgt van een psycholoog die bij jou past en verstand heeft van jouw problematiek. Daarom zijn behandelingen bij ons altijd maatwerk. Dit betekent dat de psycholoog de behandeling aanpast aan jouw behoeften. Wil je meer weten over hoe ik burn-out behandel, stuur dan onderstaand formulier voor een kennismakingsgesprek? Een eerste afspraak is al binnen twee weken gemaakt. Dat kan zowel overdag als in de avonduren.


    KENNISMAKINGSGESPREK

    Graag alle gevraagde velden invullen.

    Na het invullen van het formulier ontvang je een uitnodiging voor het gesprek met indien mogelijk de voorgestelde datum. Mocht deze niet passend zijn bied ik je een alternatief aan met een nieuwe datum en tijdsvoorstel. Nadat je akkoord hebt gegeven ontvang je een afspraakbevestiging.