NieuwsBlog

Zorgen hebben en maken

Hoe zorgvol leef jij

Je kent het vast wel, dat je gedachten maar door blijven razen. Je blijft je maar zorgen maken, en dezelfde gevoelens en problemen herhalen zich in je hoofd. Het stomme is, vaak gaan die zorgen helemaal nergens over. Je maakt iets heel groot, terwijl het helemaal niet groot is en achteraf reuze meevalt. Maar zodra je begint met piekeren, is er geen stoppen meer aan. De knop gaat aan, de gedachten blijven komen en de uitknop is nergens te vinden.

Zorgen maken is heel normaal. Het dwingt ons te focussen op de belangrijke dingen in ons leven en daar ook naar te handelen. Waar het misgaat, is het moment waarop piekeren een onevenredige hoeveelheid tijd en energie in beslag neemt, en het je normale functioneren in de weg staat. Dat gebeurt als je geen of niet de juiste actie onderneemt, of als je problemen groter maakt dan ze zijn. Ook dat is normaal en doen we allemaal wel eens, maar als dit terugkerende patronen zijn waar je niks mee kunt, dan is het alle hens aan dek en tijd voor verandering. Lees je mee?!

Zorgen maken

De een maakt zich over iets anders zorgen dan de ander. En soms maken we ons wel erg veel zorgen, zonder dat dit vaak nodig is. Je ergens zorgen over of om maken is normaal. Het is menselijk en dus ook niet raar ofzo. Toch kan het behoorlijk veel energie vragen en daardoor is het ook lastiger om te kunnen ontspannen. Heb je gemerkt dat als jij je zorgen maakt dit altijd gaat over iets dat nog moet gebeuren, maar nooit over het huidige moment? Vraag jezelf af: Heb ik nu, op dit moment, een probleem? Als je antwoord bevestigend is zoek dan hulp. Ik ben al 30 jaar psycholoog en coach in Drachten. Dat betekent dat je je zorgen met een gerust hart bij mij kunt neerleggen, daarna gaan we samen kijken hoe we jou kunnen ontzorgen en hoe je meer ontspannen en gelukkig kunt leven .

Zorgen maken over de toekomst

Wat zal de toekomst ons brengen? Niemand kan de toekomst voor 100% voorspellen. Er gebeuren altijd onverwachts dingen die je niet aan zag komen. Maar wat nou als je je zorgen maakt over die toekomst? Wat als je continu denkt dat de toekomst er niet goed uit zal gaan zien. Dan maak je je zorgen over iets waar je geen controle over hebt. Niemand heeft die controle. Ook al denk je dat je alles zo goed geregeld hebt waardoor je weinig zorgen hebt, er zullen altijd dingen gebeuren die je niet voorzag. En wanneer je je dan toch zorgen maakt over wat de toekomst je zal brengen, is het juist belangrijk dat je hier iets aan gaat doen. Je kunt namelijk voor een groot deel bepalen wat er in jouw toekomst gaat gebeuren. Ik zeg altijd maar dat je zelf de regie over je eigen leven hebt. Maak je je dus zorgen of je in de toekomst nog wel werk hebt? Zoek dan naar een oplossing en onderneem actie. Alleen dan kun je je zorgen voor een groot deel wegnemen.

Zorgen maken om iemand

Je zorgen maken om iemand is goed. Dit wil zeggen dat je om iemand geeft en dat je wil dat het goed komt met diegene. Maar wat kun je nou het beste doen als je je zorgen maakt om iemand? Je kunt verschillende dingen doen. In eerste instantie zou je eens kenbaar kunnen maken dat je je zorgen maakt om diegene. Hopelijk heeft die persoon een luisterend oor en zal hij of zij zeggen dat het niet nodig is om je zorgen te maken. Maar wanneer je dan nog twijfelt, zou je er ook voor kunnen kiezen om je zorgen met iemand anders te delen. Iemand anders ziet dit misschien heel anders en zal ook hetzelfde zeggen als degene waar jij je zorgen over maakt. Ook kan het zijn dat degene waar je het er mee over hebt, zich eigenlijk toch ook wel zorgen maakt. Samen kun je dan op zoek gaan naar wat nu het beste is om te gaan doen. Maar belangrijk is dat als je je zorgen maakt om iemand, dat je er voor jezelf wel iets mee doet. Anders blijft het alleen maar aan je knagen en kan het erger worden

Is jezelf zorgen maken niet goed

Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Nee, je zorgen maken om iets of iemand is zeker niet verkeerd. Het houdt je juist scherp. Het zou zelfs niet goed zijn als je jezelf helemaal nergens om zou bekommeren. Wat niet goed is, is dat je overbezorgd bent en je te veel zorgen gaat maken om de kleine dingen die er eigenlijk niet toe doen of niet belangrijk zijn. Dit kan namelijk een behoorlijke impact hebben op je mentale gezondheid.

Denk hierbij aan:

  • Slecht slapen
  • Je suf en energieloos voelen
  • Jezelf onrustig voelen en misschien ook wel angstig voelen
  • Het hebben van concentratieproblemen
  • Overmatige stress

Daarnaast zijn er ook nog lichamelijke klachten die op kunnen treden als je last hebt van overmatige stress. En ook daar blijf je liever van weg. In bepaalde mate je zorgen maken is dus helemaal niet erg, maar houdt het wel binnen de perken. En als je zorgen de controle over je leven teveel overneemt, is het tijd om daar iets aan te gaan doen. Begin eens met maken van een afspraak met mij om samen eens te praten over je zorgen. Het erover praten lost vaak al veel op.

Ontzorg tips en flips

Wanneer je van jezelf bewust bent dat je je minder zorgen moet gaan maken, ben je in ieder geval al op de goede weg. En om het je wat gemakkelijker te maken heb ik hier een aantal tips voor je waardoor jouw zorgen wat minder kunnen worden.

Tip 1 Zorg voor afleiding
Afleiding is goed voor een mens. Wanneer we niet genoeg om ons heen hebben, gaan we ons vervelen. En dat zorgt er tevens ook voor dat je juist tijd hebt om je ergens zorgen over te gaan maken. Ga wat leuks doen. Verzet je gedachten door iets te ondernemen. Zorg er voor dat de zorgen niet continu je hoofd binnen kunnen dringen, maar zorg er voor dat je wat beters aan je hoofd hebt, namelijk meer leuke dingen.

Tips 2: Maak van die olifant een mug
Je maakt je zorgen, maar is de mate van zorgen reëel of misschien een tikkeltje overdreven? Wellicht ben je er zo erg mee bezig, dat je zorgen alleen maar groter worden. Hoe meer je er over piekert, des te onrustiger je er over wordt. Denk dus eens goed na of het misschien niet wat te overdreven is. Maak van die mug waar je een olifant van hebt gemaakt gewoon weer een mug. Misschien klinkt dit wat simpel. Maar het is belangrijk om goed na te denken over hoe groot het probleem daadwerkelijk is, en niet hoe groot je het gemaakt hebt.

Tip 3: Have a little faith
Sommige mensen kunnen zich overal zorgen over maken, maar het is ook zo dat je moet proberen om wat meer vertrouwen te hebben. Wanneer jij je zorgen maakt om iemand, vraag jezelf dan af of het terecht is. Bedenk bij jezelf of het misschien niet wat overdreven is en je misschien juist wat meer vertrouwen moet hebben dat het wel goed komt.

Tip 4: Los het op!
Een andere tip die ik je mee wil geven is, los het op. Als je dat niet alleen lukt, maak dan een afspraak. Ik ben al 25 jaar dé ontzorger van veel mensen. Wanneer je je zorgen maakt, kun je eindeloos blijven piekeren. Maar je zou er ook voor kunnen kiezen om het aan te pakken. Stel jezelf de vraag: ‘Wat kan ik doen zodat mijn zorgen verdwijnen?’ Wanneer je het antwoord daar op weet, weet je wat je te doen staat.

Tip 5: Leren loslaten
Ons zorgen maken heeft ook te maken met iets vasthouden. We houden ons vast aan een bepaalde gedachten. De gedachte dat iets misschien wel eens fout zou kunnen gaan. Maar wat nou als je niet alles onder controle kunt houden? Juist, dan ga je je zorgen maken omdat je niet weet wat er gaat gebeuren. En een feit is dat je nou eenmaal niet overal controle over kunt hebben. Sommige dingen gebeuren toch wel. Of jij je er nou druk of niet druk om maakte, ze gebeuren. Daarom is het ook belangrijk dat je dingen leert los te laten. Zorgen maken betekent dat er onzekerheid is in je leven, iets wat je niet kunt controleren. Laat de controle los, niets is zeker in het leven, de enige zekerheid is onzekerheid.

Tip 6: Praat met iemand
Door je zorgen met iemand te delen, kan er vaak al een hele last van je schouders vallen. Daarbij kan iemand anders ook met een frisse blik naar jouw zorgen kijken. Je bent er zelf waarschijnlijk al zo lang over aan het malen en aan het piekeren, dat de zorgen alleen maar groter zijn geworden, terwijl dat misschien wel helemaal nergens voor nodig is. Iemand anders kan je dan vaak in laten zien dat het wellicht niet nodig is om je zoveel zorgen te maken. Praat er dus over. Je kunt bij mij beginnen met een Kletspraatje Nú, dat is één gesprek en wie weet zorgt dat al voor voldoende lucht om er anders naar te kijken. De afgelopen 30 jaar heb ik als psycholoog in Drachten al heel wat kletspraatjes gehad met een positieve uitkomst en een gezond opluchting van delen en helen.

Leef meer in het nu

Je kunt je zorgen maken over wat er in de toekomst kan gaan gebeuren, maar daar heb je nooit de volledige grip op. Net als de dingen die in het verleden gebeurd zijn niet meer kunt veranderen. Deze dingen moet je zoveel mogelijk proberen te laten rusten. Natuurlijk mag je nog wel eens aan het verleden denken, dat is juist goed. Net als dat je nadenkt over de toekomst. Maar blijf hier niet in hangen. Daarom is het zo belangrijk om te genieten van het hier en nu. Het leven is namelijk veel te kort om niet van de momenten te genieten. Denk niet te ver vooruit. Je leeft vandaag. Het heeft geen enkel nut je nu al druk te maken over iets dat misschien over zes maanden gebeurt. Er kan nog zoveel veranderen. Benut jouw leven nu en geniet nu.

Leven in het hier en nu gaat hand in hand met de automatische piloot uit zetten. Maar wat betekent het om volledig in het hier en nu te leven? Het betekent dat je aandacht volledig gevestigd is in dit moment. Je maakt je geen zorgen over de toekomst of het verleden. Als je in het hier en nu leeft, leef je waar het leven aan het gebeuren is, namelijk hier en nu en niet in de toekomst of het verleden. Precies waar je zou moeten zijn dus. Als je niet in het hier en nu leeft, leef je eigenlijk in een illusie. Een ander moment dan dit moment bestaat namelijk niet. Het verleden is geweest en de toekomst moet nog komen. Al het moois van het leven speelt zich nu af. Niet in het verleden of niet in de toekomst. Dit is dus een hele goede reden om weer in dit moment te gaan leven

Minder zorgen zorgt voor minder stress

Zoals je een stukje terug hebt gelezen, kunnen veel zorgen stress opleveren. Gezonde stress bestaat ook en is goed. Het zorgt zelfs voor een flinke boost doordat er extra adrenaline vrij komt. Stress voordat je examen moet doen of iets nieuws moet gaan doen wat je spannend vindt zijn gezonden manieren van stress. Maar langdurige stress daarentegen is dan weer niet gezond. Het vreet energie waardoor je uitgeput kunt raken. Maar ook symptomen als hartkloppingen, slaapproblemen, spierpijn, hoofdpijn en slecht eten kunnen wijzen op het hebben van te veel stress. En weet ook dat stress er uiteindelijk voor kan zorgen dat je een burn out kunt krijgen. Houd dit voor jezelf dus altijd goed in de gaten. Ze zeggen altijd dat voorkomen beter is dan genezen, en dat geldt in dit geval ook. Maak je niet al te druk om dingen, ga niet te veel zitten piekeren en probeer je meer met dingen bezig te houden die je leuk vindt en er echt toe doen.

Praatboom opzetten voor ontzorgen

Als je toch merkt dat zorgen boven blijven drijven, dat stress de rode draad is in je leven. Dat je overal kunt leven maar niet in het nu, kom dan langs om samen een praatboom op te zetten. Want doorlopen met zorgen leidt tot overspannenheid, burn out, slechte relaties en negatieve communicatie. Ik heb al vele mensen geholpen bij het creëren van een gelukkiger en succesvoller leven. Dus heb jij het gevoel dat zorgen je dagelijkse bestaan bepalen zet dan met mij samen een praatboom op. Ik weet zeker dat ik ook bij jou zorg kan dragen voor ontzorgen.

Loop niet te lang rond met een zorghoofd en maak tijdig een kosteloze afspraak met mij. Dat kan al binnen twee weken zowel overdag als in de avonduren.

AANVRAAG KENNISMAKINGSGESPREK LEVENSCOACHING

Graag alle gevraagde velden invullen.

Na het invullen van het formulier ontvang je een uitnodiging voor het kennismakingsgesprek met indien mogelijk de voorgestelde datum. Mocht deze niet passend zijn bied ik je een alternatief aan met een nieuwe datum en tijdsvoorstel. Nadat je akkoord hebt gegeven ontvang je een afspraakbevestiging.

Write a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *